Efter att prästen Jöns Henriksson avled 1689 finns uppgifter om att man skördade hö i området i varje fall en bra bit in på 1800-talet. Därefter kom parken att växa igen med träd och buskar. Parken kom att ingå i ett prästlöneboställe som brukades av arrendatorer under kyrkan. 1926 påbörjades de första små röjningarna vilka sedan gjorts i omgångar.
Mätningar och forskning kring parken synliggjorde värdet ytterligare och Föreningen Jöns Henrikssons Minne bildades 1991 med syfte att bland annat restaurera parken.
Kyrkan beslöt 2004 att sälja gården och därmed blev parken privatägd. I samband med försäljningen togs ett servitut ut om att man har rätt att beträda kvarteret med kungahyllningen för att använda som strövområde och att använda vägen som gång- och cykelväg. Parken är ett fornminne och ligger inom ett riksintresse för kulturmiljövården.

Parkens utveckling
Markägaren Magnus Jönsson var medveten om förutsättningarna när han köpte gården. Han blev aktiv i föreningen, var ordförande under en period och såg till att Regionmuseet i Kristianstad tog fram utvecklingsplaner. Kommande styrelser följde dessa planer i en process som började 2012 och då skrev parterna ett avtal som gav föreningen rätt att marknadsföra parken, hålla den i ordning och guida där. De senaste åren har Länsstyrelsen med Kulturmiljövårdsbidrag lagt stora summor på dels skötsel av parken men framförallt på att rensa dammar och kanaler samt till att bygga spänger och broar för att komma ut på den fyrkantiga ön i den största dammen. Markägaren har varje år godkänt byggnationerna men ibland tyckt att vi bör se till att ha en plan för hur allt skall kunna tas bort.
Avtalet förlängdes fem år i taget så länge ingen sa upp det. Markägaren har dock kommit med en uppsägning och avtalet gick ut i oktober 2022. Enligt avtalet skall allt som satts in i parken i form av broar, spänger och annat plockas bort. Man kan tycka att avtalet borde ha skrivits på annat sätt, men även de mallar som finns i dag har samma typ av formulering.

Föreningens synsätt
Som vi förstått så finns det olika anledningar till uppsägningen. Den ursprungliga var att han inte vill ha så mycket folk som rör sig runt hans gård. Vi började med att föreslå att få anlägga en gångstig väster om samtliga byggnader vilket hade gjort att man inte hade kunnat se in på själva gården eller fåren. Detta avfärdade han. Därefter har vi haft förslag på alternativa vägar till parken som berört markägaren på annat sätt och även olika grannar österut, västerut eller söderut, men utan att vi lyckats få till en lösning. Vi har dock under 2023 vid våra guidningar gått en omväg där sista biten är en åkerren. Detta har vi även rekommenderat andra besökare att göra.
Markägaren ansåg dessutom att det som garant skulle finnas en starkare part bakom vår förening för att han skall vara intresserad av något nytt avtal. Detta har nu blivit till att han inte godtar avtal med någon förening alls. Han kunde tänka sig att Hörby kommun skulle kunna vara en part och den som  söker bidrag från Länsstyrelsen för underhåll och skötsel. Kommunen skulle även kunna söka bidrag för administrativa kostnader. Vid ett möte med kommundirektör Madeleine Peyron och två andra tjänstemän fick vi och markägaren besked på att kommunen inte kunde göra så pga likabehandlingsprincipen.

Politikerträff gav upphov till riksdagsmotion
Detta var inte första kontakten med kommunen. Föreningen bjöd under sensommaren 2022 in både lokal- region- och riks- politiker på guidad tur och information. Riksdagsledamot Per-Arne Håkansson (s) var en av deltagarna (till höger i blå kavaj). Besöket gjorde sådant intryck på honom att han skrev en motion med namnet ”En översyn av kulturhistoriska platser med större allmänt intresse”. Motionären menar att det behöver göras en översyn och klassificering för att hålla kulturhistoriska platser med större allmänt intresse tillgängliga för allmänheten. Motionen har behandlats av Kulturutskottet och därefter skickats till riksdagen. Tyvärr så blev det avslag.  Se motionen här.

Framtiden
Efter kommunens negativa besked har föreningen börjat plocka bort broar, spänger och rastbord. Det är en kapitalförstöring av stora mått efter alla resurser som kommit parken tillgodo, både i form av skattepengar och ideella insatser. Tyvärr är det inte förbjudet att låta ett fornminne växa igen. Föreningen har nu inget tillstånd att hålla efter gräs och annan vegetation i parken och det innebär att den kommer att växa igen och tillgängligheten minskar. Det blir en förlust för bygden och för vår dansk/svenska historia. Det är otroligt sorgligt att det inte blivit någon lösning.
Servitutet ger dock alla rätt att gå längs vägen till parken och allemansrätten gör att man har rätt att besöka hela parken. Det går inte längre några får där och det finns ingen gröda som man kan förstöra. Ett rastbord är placerat strax söder om parkens huvudingång, så det finns möjlighet att där inta medhavd fika.

Politiker i parken
Utforsling av en bänk och en grind
Uttransport av en del av en spång

Föreningen Jöns Henrikssons minne