2014 infördes en åldersgräns i Kulturmiljölagen. Övergivna lämningar från äldre tiders seder och bruk, som är tillkomna före 1850 skyddas numera som fornlämningar. Vad betyder det för alla torplämningar i skog och mark? Hur skyddar, vårdar och undersöker vi dem på ett bra sätt? Vilka nya perspektiv på torparlivet kan arkeologin ge? Och vad är egentligen ett torp? Välkomna till en heldag där professionella och ideella kompetenser möts! Föreläsningar, fältövningar och en och annan diskussion utlovas! Gästföreläsare för dagen är Sara Williamsson, doktorand i historisk arkeologi vid Lunds universitet, som forskar om torpens placering i landskapet och som tidigare har varit hembygdskonsulent i Skåne. Medverkar gör också Länsstyrelsen Jönköpings län som informerar om lagstiftning kring fornlämningar.

Mer information finns här: Ordning på torpet? (öppnas i nytt fönster)

Jönköpings läns hembygdsförbund

Skapad av: Patricia Monroy (2023-02-06 11:24:10) Kontakta föreningen