Den 9–10 augusti samlades 9 ungdomar och nio ledare vid Gnosjö hembygdsförening. Lägret var ett samarrangemang mellan Jönköpings läns hembygdsförbund och Gnosjö hembygdsförening.

Vi startade lägret med att besöka R-kås i Gnosjö. En av fabrikerna som visade nutidens jobb kring järntråd. På eftermiddagen visade vi runt på Töllstorp industrimuseum. Rundan visade historien kring tråddragning med start på 1700-talet. Vi visade även vårt torp och hur man levde förr. Även vår gamla skvaltkvarn fick man gå in i. Sedan fick man se vilka produkter man tillverkade av tråden man drog fram. Under lägret fick de ungdomar som ville även tillverka lite olika saker såsom vispar, säkerhetsnålar, hårnålar och kakformar. Vi visade även upp tillverkningen av träräfsor. Vi visade även vår sagorunda med 3 klassiska barnsagor och en vaggvisa. Vi gick även in i vårt arkiv och visade gamla leksaker, kläder och textilier. Sedan gjorde vi ett besök på Gnosjös andra museum, Hyltens industrimuseum. Här fick deltagarna se produkter man gjöt fram. Även Gåreströms museum med maskinhall fick ett snabbt besök.

Det var kul att visa ungdomarna tidsresan och hur allt vuxit fram till vad vi har idag. Hur allting utvecklats men att maskinerna man använde förr fortfarande fungerar och att produkterna som uppfanns och tillverkades fortfarande används idag.

Johan Knutsson, Gnosjö hembygdsförening

Jönköpings läns hembygdsförbund

Skapad av: Jönköpings läns hembygdsförbund (2019-09-11 08:55:58) Kontakta föreningen
Ändrad av: Jönköpings läns hembygdsförbund (2019-09-11 08:55:58) Kontakta föreningen