Andra helgen i augusti samlades femton ungdomar födda 2007 i Adelövs friskola för årets ungdomsläger. Efter att, på fredagen, ha funderat över om koppartaket verkligen blåste i sjön vid Brahälla, så åkte vi till Tärenäsparken för att bada. När tempen sjunkit i kroppen fick vi prova på olika aktiviteter, som att koka rödfärg och måla, väva trasmattor, spinna, hägna gärdesgård och vara smed.

Lördagen började med ett stopp vid Tranås vagnsmuseum, som tagits över av 4H. Efter det åkte vi vidare till Hultet där vi fick en guidning av de fina husen. Därefter fick vi gå på uppdrag och leta efter och räkna saker, som fanns på området. På eftermiddag tog vi oss ut till Torpöns färjeläge på den ångbåtsdrivna Boxholm II. Vid Naturrum Sommen fick vi både håva smådjur, i vadarkläder, och lära oss mer om Sommens djurliv i utställningen. På kvällen visade alla ungdomar att de var modigare än vad de trodde från början. När vi åkte hem hade alla haft på sig utrustning och mer eller mindre provat på att klättra i de olika banorna spända mellan träden. Alla somnade gott efter den dagen.

På grund av vädret fick söndagens program ändras om och vi började med att besöka bröderna Hyltbrings nya och gamla hönshus. Där fick vi se deras nya äggförpackningsmaskin vilket var väldigt spännande och engagerande. Det sista stoppet, för lägret, var Säby kyrka där vi fick en guidning och även fick gå ner till kistorna i källaren. Dagen avslutades med välsmakande lunch tillsammans med föräldrarna i Adelövs friskola.

Martina Jansson, lägerledare
Adelöv-Linderås hembygdsförening

Foto: Anne–Sofie Hill

Jönköpings läns hembygdsförbund