Informationsträff om Utbyggnation av Järstorps begravningsplats

Välkommen till Järstorps församlingshem den 1 juni kl 18.00 2023

Det finns planer på en utbyggnation av Järstorps begravningsplats. Kyrkogårdsförvaltningen bjuder nu in till en informationsträff dit alla som är intresserade av planerna är välkomna att delta.

Representanter från Jönköpings församling och företaget Landskapsgruppen kommer att berätta vilka planer som finns för området. På plats finns även representanter från Jönköpings kommun.

Mathias Johansson
Svenska kyrkan Jönköping, Kyrkogårdschef

Träffen samlade mycket folk
Uppdatering .  14 nov -23  Svenska kyrkan Jönköping har överklagat till
Mark och Miljödomstolen den 23 juli - 23 och ärende tiden
är mellan 5 - 14 månader

Uppdatering  5 februari -24. Från Jönköpings Posten.
Jönköpings kommun och Svenska kyrkan i Jönköping har planerat att bygga en stor kyrkogård vid
Järstorps kyrka. Nu stoppas planerna efter ett beslut från Mark -o Miljödomstolen.
Efter att både Länsstyrelsen och grannar i Järstorp valt att överklaga går nu Mark o Miljödomstolen
att gå på deras linje. Domstolen håller visserligen med om att det råder brist på begravningsplatser
i Jönköpingsområdet och att det finns ett samhällsintresse att utöka antalet platser inför framtiden.
Men de anser inte att omständigheterna och lämpligheten kring marken har utretts tillräckligt noga.

Järstorps Hembygdsförening

Skapad av: Anita Johansson (2022-12-02 11:29:59) Kontakta föreningen