Bygdens författare

I Jämshögs hembygdsgård finns författarmuseet. Där har författarna Harry Martinson och Sven Edvin Salje båda varit elever. Därför är det naturligt att här finns utställningar med Martinsons unika samlingar och Saljes författarrum.

Harry Martinsons handelsbod och samlingar

Harry Martinson samlade och byggde en "kolonialvaruaffär" till sina båda döttrar. Vackra burkar och flaskor från hela världen fyller hyllorna. Här finns också Martinsons stora samling av tändsticks-, bryggeri- och industrietiketter. Samlingarna omfattar även Martinsons minnen från hans sjömanstid, med bland annat sju fina fartygsmodeller, som modellbyggare Karl Albin Strömberg från Karlshamn har byggt eller reparerat åt Martinson.

Interiör från Saljerummet

Detta rum har Salje iordningställt med hjälp av pengar från ett stipendium som han fick av Lions 1972. Föremålen kommer från Saljes födelsehem på Hantverkaregatan och visar det rum där Salje skrev sina första romaner.Detta rum har Salje iordningställt med hjälp av pengar från ett stipendium som han fick av Lions 1972. Föremålen kommer från Saljes födelsehem på Hantverkaregatan och visar det rum där Salje skrev sina första romaner.

I museet finns även information om författarna Pehr Thomasson och Axel de la Nietze. Vi har ett nytt författarrum i museet där man får veta mer om dessa två och några andra författare med anknytning till Jämshög.

Nedan hittar du länkar med mer information om Martinson och Saljes litterära sällskap samt annan offentlig information där du kan läsa mer om dessa fyra författare.

Harry Martinson

Sven Edvin Salje