Genomförda aktiviteter 2021 -


Årsmöte 2024. Framgångsrikt år för Industrihistoriska föreningen

Industrihistoriska föreningen genomförde sitt årsmöte den 20 mars i hörsalen på Västmanlands läns museum.
Det har varit ett framgångsrikt år med många intressanta aktiviteter. Det bör nämnas filmvisningen: ”Hur ASEA skapade sin första industrirobot 1972 – veteranerna minns”. I dag är det en miljardindustri. Det bör också nämnas om besöket hos det fina Systemair i Skinnskatteberg, som gått från källarföretag till miljardomsättning. 
Alla aktiviteter har medfört att medlemstalet har ökat med mer än 30 procent under året, vilket är glädjande.
Sören Bååth som har varit med sedan starten 2005 och nu avgår från styrelsen belönades med att utses till hedersledamot.
Föredraget vid årsmötet hölls av Monica Odlare, professor i miljöteknik vid MDU. Hon berättade engagerat om forskning på att hitta hållbara tekniker för att återvända och skapa rent vatten.
Skrivet av Henrik Tengstrand, publicerat i VLT, redigerat av Ulf Kjellsson.

Image

Studiebesök till Eskilstuna: Anchor lås och Munktellmuseet

Industrihistoriska föreningen Eskilstuna den 2024-03-14. Det första besöket gick till företaget Anchor lås. Vi blev guidade av VD Tomas Eriksson. Det  visade sig vara en riktigt fin mekanisk verkstad, som man sällan ser i Sverige numera. Den har anor från Tunafors smidesverkstad från början av 1800-talet, där bland annat sablar gjordes till krigsmakten. Nu tillverkar man hänglås av högsta säkerhetsklass som används för bland annat säkerhetskritisk infrastruktur. Och allt görs i Sverige.

Image

VD Tomas Eriksson med ett säkerhetsklassat Anchor hänglås och ordförande Henrik Tengstrand.

Besöket fortsatte i Munktellmuseet. Vi fick se en introduktionsfilm. Därefter fick vi en god och trevlig lunch på dukat långbord mitt i samlingarna. Vi blev guidade runt bland alla motorer, traktorer och anläggningsmaskiner, till exempel hjullastare, väghyvlar och motorvältar. Munktellmuseet ägs av Volvo Construction Equipment. Ett 30-tal deltagare deltog.

Image

Intressant besök på Finnslätten

1947 startade Asea, med Baltzar von Platen som innovatör, ett topphemligt projekt med kodnamn Quintus. Det gällde att tillverka syntetiska diamanter med hjälp av ultrahöga tryck. Hur gick det sedan?
Detta motiverade Industrihistoriska föreningen att 2024-03-06 göra ett mycket intressant besök med 50 deltagare hos Quintus Technologies på Finnslätten.
Företaget har mycket framgångsrikt utvecklat högteknologiska produkter som används för plåtformning av detaljer i flyg, fordon och batterier. Även för att konservera livsmedel! Företaget har expanderat mycket de senaste åren och omsätter nu 1,6 miljarder kronor med 300 anställda.
Vi blev mycket väl mottagna av företagsledningen och kunde se tillverkningen på plats. Fantastisk utveckling av en innovation av samme person som uppfann kylskåpet!
Text: Henrik Tengstrand, publicerat i VLT Föreningsnytt. Foto: Hans Nordlander.

Image

Studiebesök till Systemair - Referat

Hembygdsförbundets industriarvsgrupp och Industrihistoriska föreningen i Västerås, totalt 22 deltagare, var på studiebesök till Systemair i Skinnskatteberg den 25 mars 2023.

Gerald Engström, styrelseordförande för Systemair, tog emot och berättade om resan som företaget tagit under hans ledning. Man startade 1974 med en enkel produkt, en fläkt som installerades som en del i en fläktkanal. Företagsnamnet blev LHG Kanalfläkt. Sortimentet har vuxit kraftigt och omfattar energieffektiva fläktar, ventilationsaggregat, produkter för luftdistribution, luftkonditionering, luftridåer och värmeprodukter. Företaget har expanderat genom förvärv av en stor mängd företag. Namnet Systemair övertogs från ett förvärv. Systemair har idag produktion i 20 länder och egna försäljningsenheter i 54 länder. Engström fick 2005 den prestigefyllda utmärkelsen ”EY Entrepreneur Of The Year Sweden”. Engström hade just kommit tillbaka till Skinnskatteberg från en resa till en stor Systemair fabrik i Turkiet. 

Produktionschefen Per Fiedler visade runt i den ena av Systemairs två fabriker i Skinnskatteberg. Visningen företogs en lördag och det var lugnt på de flesta avdelningar, men plåtverkstaden var i drift. Där tillverkas apparatlådor, det mesta helautomatiskt med transportband, industrirobotar, klipp och pressmaskiner. Företagsfilosofin är mycket inkännande för medarbetarna, hållbarhet och miljö. Produktflödet förbättras genom att korta ner och räta upp flödet. Lokalerna är ljusa och fina och anläggningen är omgiven av fin natur.

ImageCreative Commons-licens

Vad gör Prevas? - Referat

Helena Lundin, kommunikationschef på PREVAS och aktiv i koncernledningen, berättade om företagets historia. Den började när grundarna Göran Lundin, Per Lysholt och Björn Andersson startade företaget i Västerås 1985. Huvudkontoret ligger fortsatt i Västerås. PREVAS är ett IT-företag som arbetar med vitt omfattande konsulttjänster som innefattar produktutveckling, produktionsutveckling och automation. Under årens lopp har företaget växt med fler kontor, företagsförvärv och kompentensområden. PREVAS har idag ca 900 medarbetare med kontor i Sverige, Danmark och Norge. PREVAS utvecklar produkter med inbyggd mjukvara, ofta uppkopplade, till exempel webbkameror, gräsklippare, dammsugare och cykelhjälmar. Ett område kallas Life Science, vilket är ett tvärvetenskapligt område inom bland annat bioteknik, medicinteknik och läkemedel. Exempel på branscher: energi, fordon, försvar, livsmedel, massa & papper och telekom. Exempel på områden: smarta produkter, smarta industrier och smarta tjänster. PREVAS är ett stort och intressant företag med en mångfacetterad verksamhet som ofta grundar sig på nyfikenhet och innovation, för det mesta med IT-innehåll. Industrihistoriska föreningen i Västerås arrangerade och föredraget hölls den 22 mars 2023 i Länsmuseets hörsal inför ett 40-tal åhörare.

ImageCreative Commons-licens

Robotveteranerna berättar - referat

Robotveteranen Hans Skoog välkomnade ett 60-tal deltagare till ABB Robot Expericence Center. Dennis Helfridsson, VD för ABB Sverige och affärsområdeschef för ABB Robotics, delade frikostigt med sig av sina kunskaper om dagsläget och framtiden inom robotikområdet. Tillsammans med Hans Skoog delade han ut diplom till de närvarande utvecklarna, som framgångsrikt drev fram industriroboten IRB 6.

Hans Skoog var tidstypiskt iförd ingenjörens klädsel (ljus skjorta, kavaj och slips) och berättade om de hjälpmedel som användes i utvecklingsarbete för femtio år sedan: räknesticka, tabeller, tidskrifter med mera. Därefter introducerade han en film spelats in i robotrummet i Aseas historiska samlingar. Filmen skildrar ett rundabordsmöte där veteranerna berättar om utvecklingsarbetet. Flera av de komponenter som bidrog till framgången blev tillgängliga under arbetets gång.

Träffen avslutades med en uppvisning av samtliga robotar i Robot Expericence Center samordnade i rörelser, ljud och färg.

ImageCreative Commons-licens

Besök till Stig Franssons bilmuseum

Ett tjugotal deltagare från Industrihistoriska föreningen i Västerås och Industriarvsgruppen inom Västmanlands läns hembygdsförbund besökte Stig Franssons bilmuseum i Kungsör.
Stig Fransson öppnade sitt bilmuseum år 2000. Där kan man se åtta gamla bilar, alla renoverade av Stig. Förutom bilar finns mängder med gamla bil- och teknikföremål. Museet är rätt litet och känns trevligt att besöka. På golvet finns mjuka mattor och i ”torget” finns en fikahörna. Stig berättade initierat om sitt liv. Han berättade ingående om renoveringen av de tre första, en liten rosa Lloyd, en världsunik veteranbil Priamus och Västerås första taxibil, en svart öppen Cadillac. Träffen avslutades med gemensam fika i ett närbeläget café.

Bilden nedan är en film. Klicka på den så hör du när Stig demonstrerar tutan som kallas ”Boa Constrictor horn”.

Visning av SJs moderniserade flaggskepp X2000


Ett trettiotal medlemmar i Industrihistoriska föreningen i Västerås besökte Stadler i Tillberga den 8 december. Stadler Sweden Service har verksamhet med tågunderhåll i Stockholm och Västerås (Tillberga). Där pågår en upprustning av SJs X2000 tågsätt. Stadler har redan levererat fem nyrenoverade X2000 tågsätt till SJ och de är redan i trafik. Upprustningen går ut på att byta ut all inredning, drivutrustning och färgsättning på utsidan. Det är ett omfattande arbete på varje tågsätt och projektet kommer att pågå till cirka 2027. Skillnaden syntes tydligt när man kunde jämföra nyinkomna tågsätt med de nyrenoverade som var färdiga för leverans. Utsidan har fått ny färg med mer lyster och invändigt är allt utbytt mot nytt i finstämd mild färgsättning. Förutom X2000 underhålles för närvarande också Öresundståg och i mindre omfattning andra tågsätt.

ImageCreative Commons-licens

Filmvisning Kärnkraftsindustrin i Västerås

Det kom 50-talet åhörare till filmvisningen i Elektrabiografen den 2022-11-23, som behandlade kärnkraftindustrin i Västerås. Ordförande Henrik Tengstrand introducerade och Tage Tarkpea, Managing Director Sweden Fuel Operations, berättade om den nuvarande verksamheten i bränslefabriken Westinghouse Electric Sweden, på Finnslätten i Västerås. Vi fick se exempel på moderna bränsleelement till både kokarreaktorer och tryckvattenreaktorer. Bränslefabriken är världens enda förutom Ryssland som kan tillverka bränsleelement för rysktillverkade reaktorer.
Filmen som visades spelades in 2009. Hans Stackegård intervjuade två chefer, Cnut Sundqvist och Erland Tenerz, som varit aktiva sedan ASEA startade kärnkraftverksamheten i slutat av 1950-talet. Fabriken hade 2009 en exportandel på 80% och hälften av tillverkningen gick till Frankrike.
Bränslefabriken har med sin stora export bidragit till Västerås och Sveriges ekonomi och till minskade utsläpp av koldioxid. Alla bidrag behövs för att lindra klimatkrisen.
Hans Stackegård passade på att rekommendera en återstart av föreningen Västeråsare för kärnkraft.

ImageCreative Commons-licens

Studiebesök till Lucchini i Surahammar

Vi var 26 deltagare i besöket till Lucchini i Surahammar den 2022-06-03.Lucchini är nordens enda tillverkare av järnvägshjul. Här svarvar man hjulen och monterar och färdigställer hela hjulpar till järnvägsfordon. Dessutom görs service på traktionsväxlar och boggier. Detta görs för bl. a. Regina, SJ3000 och dubbeldäckartåget. VD Erik Kihlberg visade runt i verkstaden och berättade om företaget som grundades 1866. Den komplicerade processen att tillverka järnvägshjul är hårt detaljstyrd för högsta säkerhet. En nyare avdelning genomför underhåll av järnvägshjul. Lean Production har införts och det har gett mycket bra resultat med höjd leveranssäkerhet och ökad produktivitet. Utfärden avslutades med lunch på Surahammars golfrestaurang.           

PS se två filmer från hjultillverkningen i Surahammar. Sök i Youtube på titeln: ”Producing Railway Wheels”, som är inspelad 1918 och ”Forging Railway wheels” är från 2003. DS

ImageCreative Commons-licens

 

 

Årsmöte 2022 med föredrag om Hakon Swenson

Årsmötet hölls 2022-03-23 i länsmuseets hörsal. Ett öppet seminarium handlade om Hakon Swenson, som var verksam i Västerås. Han grundade ICA. Historikern Rebecca Svensson berättade om Hakons familj, uppväxt, tidiga arbeten och hans strävan att skapa en konkurrent till kooperationen Konsum. 

ImageCreative Commons-licens

Rebecca Svensson berättar. Foto: Ulf Kjellsson

Guidad visning 2021 av Kopparlunden i Västerås: "En tråd av koppar".

Äntligen hade Coronapandemin som började våren 2020 lättat, i och med slutet av den tredje vågen. De flesta av föreningens medlemmar hade fått åtminstone en vaccinspruta mot Covid-19 och vi bjöd in till en guidad tur utomhus med begränsat antal deltagare.

Rebecca Svensson, känd historiker från Västerås guidade i Kopparlunden den 2021-06-16. Ett tjugotal deltagare från Industrihistoriska föreningen deltog. Rebecca berättade levande om byggnadernas historia. Här låg centrum för Sveriges industri när Metallverken bildades 1897, närmaste granne med ASEA. Läs mer om Metallverken i våra artiklar: Nordiskan Miljonbolaget, Mina minnen från Metallverken, eller se hela vår Film 24 ”Betydelsen av ägarintressen för ett företags färdväg”. Svenska Metallverken under ett sekel. Här finns länkar till två filmer till: Film om Metallverken 1918 och Krutgummorna på Västerås ammunitionsfabrik.

ImageCreative Commons-licens

Rebecca Svensson berättar. Foto: Ulf Kjellsson

 


Årsmöte 2021 och öppet seminarium ”Med ångbåt till Västerås - 200 år"

Årsmötet som normalt hålls i mars senarelades på grund av Coronapandemin den 2021-09-01 i Västmanlands länsmuseets samlingssal. Årsmötet genomfördes med inval av en ny ersättare. Årsavgift bestämdes till som förut 100 kr. Efter årsmötet fanns tid för en fika i länsmuseets café. På ett långt bokbord kunde man köpa industrihistoriska föreningens böcker, skärgårdsbåtens tidningar och böcker samt en nyutgiven bok från andra världskriget. Länsmuseets personal hade ställt ut stolar rätt så glest i hela lokalen. För aktuell styrelse, se under fliken "Om oss".

Öppet seminarium efter årsmötet.

Efter årsmötet höll Lennart Rydberg, ordförande i föreningen Stiftelsen Skärgårdsbåten en presentation om ångbåtar i trafik mellan Stockholm och Västerås. Coronarestriktionerna hade lättat så salen var beredd för 50 deltagare och det var totalt cirka 40 personer (medlemmar och övriga deltagare) närvarande. Ångbåtstrafiken i Mälaren kom i gång för 200 år sedan och den sista reguljära ångbåten gick i trafik till mitten av 1900-talet. Många olika ångbåtar användes men den kanske långvarigaste , S/S Aros, gick i trafik i Mälaren från 1872 till 1947.

ImageCreative Commons-licens

Ångbåten S/S Aros. Lennart Rydberg berättar om trafiken med ångbåtar i Mälaren. Foto: Ulf Kjellsson.

 

Studiebesök till Heby och Morgongåva för medlemmar.

Vi åkte i egna bilar till Heby den 2021-09-22 (samåkning rekommenderades enbart på eget initiativ på grund av Coronapandemin).  Där blev vi guidade i tegelbruksmuseet som innehåller maskiner, inredningar, redskap och tegel samt foton från verksamheten 1880 - 1980.  I museets övervåning blev vi guidade i en konsthall med permanent utställning av skulpturer (mest djur) av Sonja Pettersson och målningar av ÅC Danell. Som stjärnan på slutet fick vi se en mängd mycket märkliga skulpturer av människors huvud, alla olika. Vi avtackade ordföranden Thomas Nilsson och gick skulpturparkspromenaden till Heby Wärdshus för lunch. Länk till tegelbruksmuseet.

ImageCreative Commons-licens

Vår guide Thomas Nilsson introducerar Tegelbruksmuseet. Foto: Ulf Kjellsson.

Vår nästa guide, Kenth Hansson, ledde tåget av bilar på småvägar förbi Molnebo som på järnbrukstiden ägdes tillsammans med Morgongåvas järnbruk. Vi åkte den spikraka vägen som tidigare varit järnväg till Morgongåva. Det första vi såg var Apoteas jättestora logistikbyggnad för onlinehandel. Intill den färdigställs nu en likadan jätteanläggning för BabyWorld. Vi parkerade inne i Morgongåvas företagspark. Där ligger Adlibris näthandel för böcker. Kenth berättade om järnbruket som levde en kort tid 1872 - 1887. Därefter flyttade Westeråsmaskiner in och tillverkade lantbruksmaskiner. Från 1957 till 1983 tillverkades även snövesslor och snöskotrar i stor mängd. Företaget bytte namn flera gånger och verksamheten i Morgongåva upphörde 1988.  Efter detta förekom mindre och kortlivade verksamheter innan finansmannen Anders Wall etablerade den s.k. Företagsparken 2001 med tjänste- och handels- verksamheter. Vi gick trapporna upp till arkivet i det tidigare ritkontoret och konferensrummet som använts på Walls tid. Länk till en intressant artikel i GP: ​Anders Wall fyller 90 – men vägrar att pensionera sig.

Båda besöken filmades av vår egen filmare Oiva Berg och en representant från Tegelbruksmuseet filmade där. Innan besöket tillfrågades de närvarande om det var OK att filma. Ingen meddelade hinder.

ImageCreative Commons-licens

Vår guide Kenth Hansson avtackas av IHFs ordförande Henrik Tengstrand (utanför bild). Vår egen filmare Oiva Berg i aktion. Foto: Ulf Kjellsson.

Vi avslutade med fika i My Kök och Bar. 


Filmvisning i Elektrabiografen: ASEA Robotics

Den 2021-11-23 visades filmen ”ASEA Robotics – från pionjär till världsledare”. Filmen visade hur det gick till när ASEA Robotics gick från att vara pionjär i början av 70-talet till att bli världsledande 1986. I filmen berättar de som själva var med på den tiden hur det hela gick till. Filmen har nummer 39 i Lista över filmer. Skrolla ner så hittar du information om filmen. Ordföranden Henrik Tengstrand inledde och förre teknikchefen för Robotics Hans Skoog berättade. Filmvisningen blev mycket uppskattad och hela salongen om 78 platser var slutsåld.

ImageCreative Commons-licens

Bild från filmen

ImageCreative Commons-licens

Ordföranden Henrik Tengstrand introducerade och Hans Skoog tidigare teknikchef på Robotics berättade om filmen. Foto: Jan Jonson

ImageCreative Commons-licens

Salongen utsåld. Foto: Jan Jonson

Filmvisning i Elektrabiografen: Tågmannen Tore Nordin

Den 2021-11-30 visades filmen Tågmannen Tore Nordin — Lok och motorvagnar på lek och allvar. Tore Nordin var verksam inom Asea/ABB/Adtranz åren 1958- 97. Från 1969 fram till sin pension 1997 var han överingenjör med ansvar för konstruktion och utveckling av ellok, motorvagnar och höghastighetståg. Tore Nordin erhöll 1980 Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens guldmedalj för sitt utvecklingsarbete med tyristorreglerade lok och för att han lett utvecklingen av höghastighetståg på normal banstandard. Tore intervjuas av Sören Bååth. Det kom 25 tågintresserade och kunniga personer till visningen.

ImageCreative Commons-licens

Bild från filmen. Tores privata tåganläggning.

 

Förening:

Industrihistoriska föreningen i Västerås

Skapad av: Ulf Kjellsson (2021-06-15 17:39:40) Kontakta föreningen
Ändrad av: Ulf Kjellsson (2024-03-27 09:57:54) Kontakta föreningen