Bogserbåten och isbrytaren S/S Bore byggdes och sjösattes i Malmö 1894. Hon var i första hand tänkt som isbrytare på Öresund, men även som ersättare för den reguljära färjetrafiken vid isiga förhållanden. Hon togs ur tjänst 1968 och 1983 räddades hon från skrotning av Swecox under ledning av Knuth Borg i Västerås. Hon renoverades minutiöst under 16 år. Filmen visar hur hon kördes för egen maskin med en besättning av volontärer från Västerås till Malmö. Skeppet drivs av en koleldad ångmaskin. Det visade sig att Malmö inte var beredd att ta emot henne. Därför seglade hon tillbaka till Västerås, där hon låg vid färjkajen tills Malmö var beredda att ta emot henne 2012. I dag är S/S Bore sannolikt världens äldsta ångisbrytare som fortfarande går för egen maskin. Speltid 48 minuter.
S/S BORE - TUR & RETUR Världens äldsta fungerande ångisbrytare.

ImageCreative Commons-licens

Isbrytaren och bogserbåten S/S Bore vid kaj i Malmö 2012.

Industrihistoriska föreningen i Västerås

Skapad av: Ulf Kjellsson (2023-06-04 13:27:35) Kontakta föreningen