Belastningsprov i hamnen och Ålandsfärja

Byggfirman ByggPaul var aktiv i Västerås från 1915 till ca 1992. År 1963 hade Asea svårigheter att transportera allt större transformatorer och annan tyngre utrustning landvägen från Ludvika till Västerås. Man övervägde därför alternativa tillverkningsorter för dessa produkter. Arne Mattson, som även var vice ordförande i Västerås hamnstyrelse, lovade då att Paul Anderson skulle konstruera och leverera en lyftkran som kunde lyfta alla tunga enheter (max 210 ton) från kaj till skepp i Västerås för vidare transport över Mälaren och sedan ut i Östersjön. Resultatet blev en tunglyftskran som placerades på hörnet av kajen vid nuvarande Östra hamnen. Kranen var färdig 1963. Kranens lyftförmåga provades i omgångar. Slutligen demonstrerades kranen för pressen med ett spektakulärt lyft av ett ånglokomotiv, SJ typ S1, med en vikt av 78 ton. Lokomotivet hängde i kroken över vattnet vid kajen. Kranen användes i många år. Den flyttades 2001 till Västerås djuphamn. 
           År 1976 återinvigde sjöfartsverket den fördjupade Södertälje kanal och Mälarleden. Det firades med besök av ålandsfärjan S/S Apollo III. Ombord fanns Kung Carl XVI Gustaf och 450 andra inbjudna gäster. Resan gick till Västerås och Köping och därefter retur till Södertälje. På bilden ses ankomsten till Östra hamnen den 8 juni. Kajen runt tunglyftskranen är full av intresserade Västeråsare. Där magasinen då låg finns nu bostadsområdet Östra kajen. ASEA med tornet syns i bakgrunden.
Läs i hemsidan historien om Byggpaul

Tunglyftskranen i Västerås hamn
Ålandsfärja ankommer Västerås

Förening:

Industrihistoriska föreningen i Västerås

Skapad av: Ulf Kjellsson (2022-07-24 08:22:17) Kontakta föreningen
Ändrad av: Ulf Kjellsson (2022-07-24 08:43:14) Kontakta föreningen