Bilkungen Evald Lönnberg

Image

Foto: Grosshandlare Evald Lönnberg sommaren 1909 i hans första automobil Maurer Union, 5 hkr. fotot är inskickat av Göran Flank, men hänvisning till GM-arkivet på Nordiska Museet, Stockholm.

Evald Lönnberg
Bilkungen från Ilsbo

Evald Lönnberg föddes i Ilsbo 1891 i "Yst på åkern" och hade redan i unga år ett stort intresse av såväl motordrivna fordon som fotografering. Tack vare hans intresse för fotografering har Ilsbo Sockenbilder idag en stor samling fotografier från bygden fotograferade av Evald Lönnberg.

Evalds intresse för affärer väcktes redan i unga år och banan som entreprenör startade med att han redan som 12-åring sålde pennor till byborna i Ilsbo, sortimentet utökades när han sedan som 14-åring även sålde cyklar.

Sommaren 1909 köper Evald sin första automobil, en Maurer Union, 5 hkr.

som 18-åring köpte Evald sin första automobil så redan innan han kom i kronans kläder hade han köpt sin första bil som var den första i Ilsbo socken och även i Hudiksvall.

1912 när han gör värnplikten väcks hans intresse för porträttfotografering och han börjar fota sina kamrater och sälja sina bilder. Förutom att sälja sina foton reparerade han även klockor.

1918 Flyttar Evald till Hudiksvall och öppnar en cykelaffär i en källarlokal på Storgatan 20.

1919 flyttar han butiken till Västra Tullgatan 5 i automathuset där rörelsen utvecklas. Han startar trevande med att sälja automobiler och motorcyklar, Lokalerna var trånga och rymde endast en bil. Kontoret hade han inrett i ett loft i lokalen. Redan efter 6 månader flyttar firman vidare till Storgatan 24 till förmån för större lokaler.

1920 tecknar Evald försäljningskontrakt med Ford för hela Norr- och Västerbotten med affär i Umeå. Samtidigt skrev han försäljningskontrakt om Östgötadistriktet med försäljning i Norrköping. Affären i Norrköping överläts senare till kompanjonen Carl Jönsson. Samtidigt flyttades Umeåaffären till Luleå och utökades som Chevrolet argentur tillsammans med kompanjon Ruthström.

1922 grundar Evald Lönnberg firman Lönnberg & co. på storgatan 24 i Hudiksvall där han säljer T-ford och motorcyklar av olika fabrikat.

1923 lämnar Evald firman i Luleå för att satsa helhjärtat på firman i Hudiksvall som nu flyttat till Drottninggatan 15 och som omvandlats till Billönnergs och blir återförsäljare för General Motors och bilmärken som Opel, Chevrolet och Buick samt GMC-lastbilar. Även märken som Cadillac, Pontiac, Oldsmobile, La salle och Oakland. Han sålde även traktorer av märket Allis- Chalmers och motorcykelmärken som Harley-Davidsson, Indian, Royal Enfield och Rex. Velocipedmärkena var Rambler och Monark.

1924 är Evald Lönnberg den största bilhandlaren i Hälsingland och rörelsen expanderar.

1927 härjas lokalerna av brand och det är främst reservdelslager och garage som förstörs i lågorna. Lagret flyttas till ny lokal på Drottninggatan 15 samt verkstad och garage till Kungsgatan 28.

1928 öppnas filialer i Söderhamn, Ljusdal Bollnäs och Skellefteå. I slutet av 20-talet blev försäljningen framgångsrik för den driftige unge mannen från Ilsbo.

1929 ombildas firman och får namnet AB Lönnberg & Co. Hudiksvallsbutiken omsätter då ett 20-tal man och företaget omsätter 2,5 miljoner kronor, (butiken i Luleå exkluderad.) I slutet på 20-talet omsatte Ab Lönnberg & co 250,000 liter bensin per år.  Företagets omsättning steg till 2,8 miljoner kronor. Företaget växte och de gamla lokalerna vid Drottninggatan byttes snabbt till det gamla mälteriet intill lasarettet, en gammal ståtlig byggnad som senare revs för att bereda plats åt nuvarande polishuset i Hudiksvall.

1930  inrymde firman karosseri- och sadelmakeriverkstad, fullständig anläggning för lackering, reservdelslager och en bensinaffär.Intill affären fanns ett garage på två våningar med plats för 75 vagnar. 1930 uppgick den totala omsättningen till drygt 3 miljoner kronor.

Under 1920-1930 hade Bilkungen öppnat filial i Norrköping, Umeå, Skellefteå, Ljusdal, Söderhamn och Bollnäs. Under denna tioårsperiod sålde han 2000 nya och lika många begagnade bilar totalt i koncernen.

15 december 1931 avlider Evald Lönnberg i en hjärtattack, endast 40 år gammal.

1933 ombildas företaget till Lönnbergska Motorkompanier AB, Hudiksvall, och är då auktoriserad försäljare för Scania Vabis och har en verkstad med erforderliga maskiner och verktyg för alla slags bilreparationer, motorrenoveringar, bilelektriska arbeten, batteriladdningar, gummireparationer, karosseriarbeten, bilsadelmakeriarbeten och billackeringar. Vidare har företaget reservdels- och biltillbehörslager, tappstation med nederlag för västra Hälsingland för Gulf bensin och oljor. företagets lokaler har en areal på c:a 3 000 m² och  75 fast anställda.

Evald Lönnbergs rörelse lade grunden till bland annat, Bil & Buss, numera Bilmetro.

Bilaffär med Kruger

En dag när Evald sitter på toaletten ringer den världsberömde affärsmannen Ivar Kruger hem till Evald.  Hulda, Evalds fru, som besvarar samtalet får bära in telefonen till Evald på toaletten för att blidka den envise Kruger.  Kruger ville göra upp en leverans av en lyxbil som han tecknat sig för och hade inte tid att vänta på att Evald skulle återkomma senare. Evald menade att toaletten var rätt plats att förhandla med Kruger, då han inte hyste några högre tankar om den världsberömde affärsmannen.

Ilsbo Hembygds- och Fornminnesförening

Skapad av: Carina Nilsson (2020-01-06 16:52:19) Kontakta föreningen