Söndag 2 april var det årsmöte i parstugan på Hembygdsgården. Det blev som vanligt en Verksamhetsberättelse som presenterades genom en film från året som gått. Årsmötet valde Marielle Munter till ny ordförande efter Karl Persson som avtackades för sitt ordförandeuppdrag efter totalt 24 år.
Göran Lindberg lämnade också sitt sekreteraruppdrag efter 16 år och gratulerades dessutom för att han nyligen fyllt 80 år. Årsmötet beslutade också att höja hyresavgifterna för hembygdsgården inför 2024 års uthyrningar. Nuvarande priser har gällt sedan 2017 och höjs nu med 12-15% för att följa med i kostnadsutvecklingen. Medlemsavgiften höjdes redan från innevarande år till 100 kr/person.

30 april var det Valborgsmässoafton. Vi startade firandet redan kl 19 med tipspromenad inom området, kaffeservering i parstugan och korvförsäljning i kiosken. Efter kl 20:30 blev det prisutdelning från tipspromenaden och när vår egen Hembygds- och Kyrkokör kom på plats blev det körsång med traditionella vårvisor och ett vårtal av föreningens tidigare ordförande Karl Persson som berättade lite om föreningens historia och avslutade med ett fyrfaldigt leve för våren. Programmet avslutas med vårbrasa bevakad av vår frivilliga brandman Sigvard Duan. Conny Johansson avfyrade slutligen ett bejublat fyrverkeri från udden.

23 juni är det midsommarafton med traditionsenligt midsommarfirande på hembygdsgården. Spelorrarna har i många år underhållit publiken med välkända dragspelslåtar på dragspel från utescenen under den första timman.  Klockan tre vändes allas blickar mot entrén där majstången bars in av ett tiotal erfarna bärare till dragspelsmusik av Kerstin Lindkvist Ekholm. Läs mer på sidan Aktiviteter.

5 augusti planeras för en loppmarknad m.m. tillsammans med Bygderådet. Plats meddelas senare.

20 augusti blir det friluftsgudstjänst vid Hembygdsgården. Hembygdsföreningen bjuder på kyrkkaffe

16 september (nytt datum) planerar vi att fira Hembygdsföreningens 80-årsjubileum.

31 oktober är det Halloween och vi planerar att återkomma med den populära Halloweenfesten för våra yngsta gäster.

2 december kan det bli julmarknad igen.

Hyltinge Hembygdsförening

Skapad av: Karl Persson (2023-02-20 12:11:26) Kontakta föreningen
Ändrad av: Karl Persson (2023-06-11 22:44:08) Kontakta föreningen

 c/o Karl Persson, Dalgatan 21, 64930 Sparreholm
 Hyltinge hembygdsgård, Sparreholm, väg 56 vid utfarten mot Gnesta.
 Ordförande Marielle Munter, 073 507 4988  Uthyrare: Elisabeth 073 565 74 49, [email protected][email protected]