Tomten kom till hembygdsgården i Sparreholm lördagen den 26 nov. I sitt följe hade han sina nissar som roade sig på udden. Alla barn som hjälpte tomten att räkna nissarna belönades med en present. Ute i den fuktiga luften i parken såldes skinn, baklava, korvar, godsaker, glögg och varmkorv och i anslutning till logen kunde man köpa julklappslotter och spela på chokladhjulet. Fiskevårdsföreningen hade en skinka att gissa vikten på och närmast blev Ingemar Zetterberg som med 20 g fel fick en skinka på 3668 g.

Inne på logen dominerades borden av hemstickat och julpynt, men där fanns också knäbord för den som ville göra det bekvämt att läsa, fika eller pyssla framför TV-n.

I hembygdsgårdens parstuga fylldes kaffeborden av många gäster och ett välfyllt buffébord med kaffebröd och därtill en bejublad musikunderhållning av gruppen Sparreholmarna med tomteluvor som spelade julmusik.

Det blev ett uppskattat arrangemang även om vädret inte lockade lika många besökare som föregående år. Foto: Lars Cederfeldt, Karl Persson

Tomten vid glöggkiosken
Julmarknad 22, tomte med kalender

Hyltinge Hembygdsförening

Skapad av: Karl Persson (2022-12-12 14:11:36) Kontakta föreningen
Ändrad av: Karl Persson (2023-06-11 22:43:27) Kontakta föreningen

 c/o Karl Persson, Dalgatan 21, 64930 Sparreholm
 Hyltinge hembygdsgård, Sparreholm, väg 57 vid utfarten mot Gnesta.
 Ordförande Marielle Munter, 073 507 4988  Uthyrare: Elisabeth 073 565 74 49, [email protected][email protected]