Ett 30-tal medlemmar ur Hyltinge hembygdsförening fick den 13:e september en guidad visning av Rockelstad slott vid sjön Båven strax söder om Sparreholm.
Fredrik von Post som förvaltar godset i dag berättade om slottets byggnader och historia och deltagarna fick en rundvandring i de delar av slottet som ofta används för uthyrning i samband med bröllopsfester.
Den ursprungliga delen av slottet härstammar från 1600-talet medan de runda tornen kom till 1880. Den som då var ägare gick dock i konkurs och godset köptes av släkten von Rosen år 1899. Eric von Rosen som var jägare och etnograf gjorde flera forsknings- och jaktresor i många länder och han lät också anlägga en egen insjö och en jaktstuga i närheten av slottet.
Slottet blev välkänt efter att stridspiloten Hermann Göring 1920 flugit Eric von Rosen från Stockholm till Rockelstad i snöstorm med bara järnvägsspåret som vägledning. Piloten fick övernatta på slottet och blev blixtförälskad i grevinnans syster Carin von Kantzow, som också befann sig på slottet samma kväll. Eric von Rosen avled 1948 men hans maka Mary bodde kvar på slottet till sin död 1967.
Familjen von Post köpte sedan slottet 1973. Fredrik som är andra generationen von Post på gården visade oss delar av samlingar från von Rosens resor och jaktäventyr, men också byggnadshistoriska underhållsåtgärder som kostar stora pengar om man ska kunna bevara den ursprungliga stilen.

Rockelstad slott. Trappan från övre hallen till entréplan.
Rockelstad slott, övre hallen
Rockelstad slott, vy över entrésidan

Hyltinge Hembygdsförening

Skapad av: Karl Persson (2022-09-14 20:50:47) Kontakta föreningen
Ändrad av: Karl Persson (2023-06-11 22:36:28) Kontakta föreningen

 c/o Karl Persson, Dalgatan 21, 64930 Sparreholm
 Hyltinge hembygdsgård, Sparreholm, väg 56 vid utfarten mot Gnesta.
 Ordförande Marielle Munter, 073 507 4988  Uthyrare: Elisabeth 073 565 74 49, [email protected][email protected]