Vid  hembygdsföreningens aktiviteter medverkar många medlemmar helt ideellt som funktionärer. Det är grunden till  föreningens överlevnad och som ett sätt att tacka för insatsen bjuder föreningen på underhållning eller bussutflykt med förtäring. Årets tack till medlemmarna blev en guidad bussutflykt till några välkända och några mindre kända platser inom den egna kommunens gränser. När resan sedan kryddades med Leif Jacobssons levande berättelser fick platserna, personerna och händelserna nytt liv.

Resan med hemligt mål avgick första lördagen i september med start i Sparreholm och första avstickaren från vägen mot Malmköping gjordes redan vid Snösvad för en avstickare via Enebåga säteri  till Fållökna gårds vilthägn som rymmer ett flertal storvilt. Vi kunde se en betande visent i en hage. Bussen rullade vidare mot Malmköping och vi landade vid ortens hembygdsgård där Leif berättade om gårdens byggnader och Malmköpings historia.
Efter förmiddagskaffe, som fixats av Ulla-Britt o Göran Lindberg tillsammans med Marita o Ali Ekström, tog Leif oss med på en guidad vandring I Malmköping. Vi gick över kyrkogården med minnen från flera kända personer och händelser,  Vi gick vidare via Tingshuset, Officersdasset, Malmahed med militärer och marknader till Stadshuset med Minnesstenen från regementstiden. Leif framförde målande berättelser vid varje stopp.
Nästa hållplats för bussen blev Hälleforsnäs med sin långa historia av järnhanteringens uppgång och fall, ett museum med järnhanteringens och bandyklubbens historia och ett fabriksområde där kolhuset numera inrymmer teaterlokaler och kontoret en produktion av prisade ädelostar samt en populär restaurang där vi också serverades en utsökt lunch.
Via vägen över Östra Granhed kom vi sedan till statsministerns representationsbostad Harpsund i Mellösa (en liten ort  ”utanför Stockholm”, enligt Leif!). Harpsund har sin historia från 1300-talet med riksdrotsen Bo Jonsson Grip  till 1900-talet och korkfabrikören C.A Wicander, som testamenterade godset till staten. Från 1952 när Tage Erlander var statsminister har Harpsund nyttjats för representation och rekreation av alla senare statsministrar.
Sista hållplats på resan var bron vid Ådö i sjön Båven i närheten av Helgesta kyrka där det 1880 inträffade en drunkningsolycka med färjan från ön. Flera kompanier beväringar från Malmköping var 1880 på övning på och intill ön och efter en konsert på ön skulle många tillbaka till sina förläggningar före tapto och allt för många trängde sig på färjan så den kantrade så fort man lämnat land och 16 personer drunknade. En minnesplatsen över händelsen finns vid L:a Malma kyrka som vi besökte tidigare på dagen.
Resan avslutades  med vinstutdelning från ett lotteri bland deltagarna och alla var nöjda och glada och Leif fick beröm för en guidningen som var av världsklass.
(Klicka på bilderna för en större bild.)

Hemliga resan 2022. Resenärer på bron till Ådö

Hyltinge Hembygdsförening

Skapad av: Karl Persson (2022-09-07 16:09:40) Kontakta föreningen
Ändrad av: Karl Persson (2023-06-11 22:37:28) Kontakta föreningen

 c/o Karl Persson, Dalgatan 21, 64930 Sparreholm
 Hyltinge hembygdsgård, Sparreholm, väg 57 vid utfarten mot Gnesta.
 Ordförande Marielle Munter, 073 507 4988  Uthyrare: Elisabeth 073 565 74 49, [email protected][email protected]