Torsdagen den 16 september 2021 var vi mer än 40 personer på en "stadsvandring" genom samhället under ledning av hembygdsföreningens ordförande Karl Persson. Vi startade vid sporthallen och fick höra lite om Folkets Park och Ekbackens skola innan vi sedan gick ut till Landsvägsgatan. Vid byggnaden som är märkt "Öbergs Mek Verkstad" fick vi en rundvandring i lokalerna med ”Nya Fönster-Anders” Hammarstrand som visade upp sin verkstad för renovering av gamla träfönster.

Sedan följde vi Landsvägsgatan norrut förbi Oscar Skölds taxigarage från 30-talet och Ramströms café i det gula huset mitt emot. I nästa hus hejade vi på Mikael Ekman som pysslade i trädgården vid det hus där tandläkare Saeby-Olsson en gång i tiden hade sin mottagning. Vid nästa hus, ett litet ”sagoslott” med många takvinklar träffade vi på Christer Gustafsson som berättade att han är tredje generationen i huset som han nyligen byggt till med delen till höger om entrén.

Vid kiosken berättade Göran Lindberg om sina minnen av att handla i Nordströms bageri som låg på platsen framför kiosken, hur det var att ta ut sparmedel från banken på Skolgatan 1 och att köpa skor i det gula hörnhuset vid Trädgårdsgatan.

Efter att ha passerat Hillmans korta varor, Konsumbutiken med separat ingång till slakteriavdelningen (1935-1974), Folkets hus från 1904 och stenmuren efter huset som inrymt urmakeri, herrfrisör och bank började det blåsa kallt så vi snabbade på vandringen. Framme vid Landsvägsgatan 2 tittade vi på bilder från 1900-talets början som visade hur det såg ut när det var torghandel framför huset där Greta Garbos farfar öltapparen Johan Agaton Gustavsson hade sin verksamhet. På andra sidan Landsvägsgatan låg fram till mitten av 1970-talet den pampiga disponentbostaden till sågverket på tomten intill Nostalgimuseet.

Sen blev det Gästgivaregården och Strandcaféet som lockade för att värma oss med kaffe och smörgås. Berit Hyllbrant som arbetat för flera av ägarna på snickerifabriken berättade om Gästgivargårdens renovering och inredning för gästboende under den period på 1990-talet när snickerifabriken ägdes av ett ryskt företag. Vi fick också möjlighet att kolla hur det såg ut inne i Gästgivaregården där det numera finns rum för "bed and breakfast".

Klicka på bilderna så får du mera info.

Öbergs Mek Verkstad
Landsvägsgatan 20
Nordströms Bageri

Hyltinge Hembygdsförening

Skapad av: Karl Persson (2021-09-20 17:04:09) Kontakta föreningen
Ändrad av: Karl Persson (2022-07-10 17:19:34) Kontakta föreningen

 c/o Karl Persson, Dalgatan 21, 64930 Sparreholm
 Hyltinge hembygdsgård, Sparreholm, väg 57 vid utfarten mot Gnesta.
 Ordförande Marielle Munter, 073 507 4988  Uthyrare: Elisabeth 073 565 74 49, [email protected][email protected]