Vindstilla, vatten runt brasan och brandvärn i bakgrunden skapade rätta förutsättningar för ett traditionellt valborgsmässofirande med körsång, vårtal, brasa och fyrverkeri vid Hembygdsgården i Sparreholm.

Många har oroats över brandfaran inför valborgsfirandet men i Sparreholm kunde programmet genomföras enligt det traditionella  programmet. Brasans placering direkt i anslutning till strandkanten och ett fyrverkeri riktat ut över sjön Båven som låg alldeles lugn. Lågor och rök steg rakt upp och publiken kunde värma sig i lågornas sken utan att störas av rök eller eldflagor. Marken omkring brasan var väl indränkt med vatten och bakom publiken fanns en brandbil från Sparreholms frivilliga brandkår.

Besökarna  kom i god tid och fick en tipskupong i handen redan vid grinden. Fler än vanligt hade svarat på tipsfrågorna och de som rättade kupongerna utsattes för lite extra press inför prisutdelningen när det upptäcktes att ett "rätt" svar på en fråga visade sig var ett felaktigt alternativ.  De som hade flest rätt på vuxenfrågorna var Inger Lundin, Christer Böninger och Britt Eriksson, vilka kunde åtnjuta publikens jubel när de fick hämta sina priser på trappan.

Scouterna hade uteservering med korv och våfflor och de besökare som inte ville vänta utomhus trängde ihop sig med en kopp kaffe och en bulle inne i parstugan till det blev dags att lyssna på körsång och vårtal. Kören sjöng sex traditionella vårsånger och sedan var det då dags för vårtal.

Liksom flera år tidigare har vårtalet hållits av Årets Sparreholmare och den som i år åtnjuter den ärofyllda rollen är Rolf Pettersson som bor på fritidsområdet Hagen. Rolf kom till Sparreholm första gången som 17-årig ungdomsgymnast för en gymnastikuppvisning  på idrottsplatsen och berättar om speciell händelse därifrån. En flagga på skolans flaggstång hade hakat upp sig vilket Rolf då såg som sin uppgift att lösa genom att klänga sig upp längs stången och lösa knuten. I dag är Rolf som pensionär engagerad i flera föreningar och ordförande i styrelsen för Sparreholms friskola. En uppgift som han tar på stort allvar och ser en ljus framtid med ännu flera barn i skolan inom de närmaste åren. I slutklämmen på talet och hurrandet för våren hurrades även för skolan och att Habib meddelat att affären Matkapet är räddad för det närmaste året.

Hyltinge Hembygdsförening

Skapad av: Karl Persson (2019-05-01 12:27:34) Kontakta föreningen
Ändrad av: Karl Persson (2022-09-14 21:04:21) Kontakta föreningen

 c/o Karl Persson, Dalgatan 21, 64930 Sparreholm
 Hyltinge hembygdsgård, Sparreholm, väg 57 vid utfarten mot Gnesta.
 Ordförande Marielle Munter, 073 507 4988  Uthyrare: Elisabeth 073 565 74 49, [email protected][email protected]