Om oss

Hyltinge hembygdsförening, som grundades 1943, förvaltar en vackert belägen hembygdsgård intill väg 57, vid utfarten från Sparreholm mot Gnesta. Hembygdsgården ligger i en ekbacke, på en udde i sjön Båven, 1 km NO om Sparreholms samhälle.

Förutom huvudbyggnaden som är en parstuga från 1700-talet, finns en gårdssmedja som gjorts till museum och en dansloge för sommarfester.

Föreningens mål och verksamhet är att samla bygdens folk till traditionellt valborgsmässofirande, midsommarfest, friluftsgudtjänst, öppet hus med kaffeservering, tipspromenader och julmarknad. Föreningens största aktivitet är midsommarfirandet. Då kommer 1000-1500 personer för att dansa kring midsommarstången, titta på dansuppvisning, kasta pil och boll, spela på chokladhjul och ta lotter, dricka kaffe och umgås i parken. Föreningens medlemmar arbetar ideellt med att underhålla och bevara kulturbyggnaderna och parkområdet.

Ekonomin bygger i första hand på inkomster från den egna programverksamheten men också på korttidsuthyrning av lokalerna till fester och andra sammankomster. I parstugans källarplan finns ett modernt kök. Bakom parstugan finns ett mindre timmerhus med moderna toaletter.

Föreningens medlemsantal har de senaste åren pendlat mellan 250 och 300 personer, de flesta bosatta i Sparreholm, men också andra, med anknytning till orten, är medlemmar.

Image

Beskrivning: Kerstin Lindkvist Ekholm inbjuder till dans kring stången på midsommarafton

Image
Beskrivning: Andreas Jonsson från Sparreholm kommer först i mål efter 82 km på cykelloppet Båven runt 2018

 c/o Karl Persson, Dalgatan 21, 64930 Sparreholm
 Hyltinge hembygdsgård, Sparreholm, väg 57 vid utfarten mot Gnesta.
 Ordförande Marielle Munter, 073 507 4988  Uthyrare: Elisabeth 073 565 74 49, [email protected][email protected]