Om oss

Hej och välkommen till Hvens Hembygdsförening! Här kan du läsa om vår verksamhet och hur du gör för att bli medlem.

Vår verksamhet kretsar huvudsakligen kring vår gård, Nämndemansgården. Genom att bevara gården och hålla den öppen för besökare vill vi väcka intresse och sprida kunskap om livet på Ven så som det sett ut genom tiderna. Gården sköts i enlighet med av Länsstyrelsen fastställd bevarandeplan. Under sommaren bemannar vi gården med gårdsvärdar med uppgift att informera besökare om gårdens och öns historia. Vi anordnar också aktiviteter till exempel i samband med Hembygdens dag och Kulturarvsdagen.

Varför engagera sig i Hvens hembygdsförening? Vi som är aktiva ser ett stort värde i att vara med och bevara öns historia. För byggnadsvårdsintresserade är gården en guldklimp. Det finns en mängd olika sysslor där du kan bidra beroende på intresse, allt från att organisera utställningar till att bemanna kaffeserveringen vid olika evenemang. Nya aktiva medlemmar är varmt välkomna. Självklart är du mycket välkommen som medlem även om du inte har möjlighet att vara aktiv i föreningsarbetet just nu. De uppgifter du behöver för att kunna betala medlemsavgift finns under rubriken "Bli medlem".

Vår förening, Hvens Hembygdsförening, är medlem i Skånes hembygdsförbund och därigenom ansluten till Sveriges Hembygdsförbund.