Huskvarna Stadsmuseum

Stängt för säsongen.
Gratis entré.

Huskvarna Stadsmuseum Kruthuset invigdes till museum den 11 september 1949. En omfattande förändring av utställningarna utfördes under 2021-2022. Nyinvigning skedde under pompa och ståt på nationaldagen 2022. Se filmen från invigningen!

Gratis Entré

Öppnar 1 maj stänger 10 september 2023

Boka Guidning

ImageImage

Att göra i muséet för barn:

• Leta bokstäver som bildar ett ord som har anknytning till museet.
  • Hitta historiska platser på kartan, -  svaren går att hitta i utställningarna.
  • Svara på en Quiz, - svaren går att hitta i utställningarna.

För de minsta:                       Image

• Hur många djur finns det i utställningens montrar.

Övre hallen

Kruthuset Huskvarna Stadsmuseum drivs av Huskvarna hembygdsförening och innehåller flera spännande utställningar:

• Medeltida fästet Rumlaborg.
  • Kruttillverkning och vapenindustri.
  • Konfektionsföretaget JUNEX
  • Idrott i Huskvarna
  • Fotografer från Huskvarna

Rumlaborg

Till historien om Rumlaborg har vi anlitat historikern och författaren Katharina Harrison Lindbergh.

Vi visar även upp föremål från utgrävningarna men inte i så stor omfattning som tidigare. Vi har nämligen överlämnat samtliga föremål till Jönköpings läns museum och lånar dem nu därifrån. En äldre film från utgrävningarna 1932 har vi lånat från Jönköpings Läns Museum.

Daniel Ekman från Jönköping har gjort en animerad film som visar hur Rumlaborg kunde ha sett ut när det byggdes upp runt år 1360.

Vällingklocka från Rosendalagård

Innanför entren i Kruthuset hänger en vällingklocka som ringt in till måltid och arbete på Rosendalagård. Många år har passerat sedan den fick klämta sin sista gång på invigningen av museumet den 11 september 1949.

Gösta Nyre’ns fondmålning.

Kortsidan i museets övre våning utgörs av en väggmålning gjord av Gösta Nyrén, målningen skildrar Huskvarnas historia från stenålder till modern tid.

Image

Målningen uppfördes av Gösta Nyrén och gjord för platsen i Kruthuset till invigningen 1949, målningen ändrades under 1950-51 till ljusare färger. Konstnären var inte helt nöjd med första versionen.

1. 1 maj-demonstration på 1920-talet
2. Kvarnen vid ån i slutet av 1600-talet
3. Stenåldersmannen ljustrar lax vid nedre fallet.
4. Stockmakarebyn på 1830-talet, folk på väg till kapellet.
5. Krutkaggarna vädras vid kruthuset omkring 1900.
6. Danske fogden fördrivs från Rumlaborg 1434.
7. Regatta på Huskvarna ån i slutet av 1890-talet.
8. Slottet i Smedbyn rivet 1896.
9. Pistol och bössmakaregesällernas skylt från 1696.
10. Erik Dahlberg visar Karl XI var Borreverket bör ligga.
11. Huskvarna skyttegille.
12. Söndagsskolfest 1910.
13. a Stockmakaren
      b Låssmeden
      c Gjutaren

I undre hallen finns utställningar om:

• AV Husqvarna Borstfabrik
  • Huskvarnasonen Alf Henrikson
  • Huskvarnavikens hemligheter
  • Vätterns fisk och fiske
  • Vättern - hur mår sjön?
  • Stenålders historia runt Huskvarna.

Vättern

Utställningen visar hur Vätterns mår idag:

• Sjön är en näringsfattig klarvatten sjö
  • Ett för svenska sjöar enormt siktdjup
  • Fosforhalten är låg.
  • Växt och djursamhället tyder på en överlag välmående sjö.
  • Halter av de flesta metaller och miljögifter är låga och / eller minskande

. Utställningen består av ett kollage med en blandning av texter och bilder.

Alf Henrikson

Alf föddes på en söndag, därtill med segerhuva. Stolta föräldrar var Arvid och Linnéa Henrikson, bosatta på Södra Esplanaden i Huskvarna. En av montrarna innehåller en utställning där Alf Henriksons utmärkelser presenteras. Det mest kända i Alf Henriksons produktion är hans roliga och rytmfulla dagsverser. Dagens Nyheter publicerade nästan en vers per dag under hans 41 år på tidningen. I utställningen finns några av dessa att njuta av.
Image

Ett axplock ur berättelsen av Bebyggelsen

Området som omfattade Huskvarna stad till kommunreformen 1971 utgjordes fram till 1700-talet av ett antal gårdar, Huskvarna Norr- och Södergård, Rosendals gård och Bråneryds säteri i Hakarp socken samt Tormenås gård och Öxnehaga gård i Rogberga socken. Historien presenteras med text och ca 80 Huskvarnabilder.

Kungastenen utanför Kruthuset

Den 10 september 1954 återupplivade Gustav den VI Adolf den urgamla seden med att göra kungaeriksgata. Kungen färdades i en svart Cadillac och hälsades av barn med flaggor och Caj Deldens gymnastiktrupp välkommen till Huskvarna.
När stadsfullmäktiges vice ordförande bad kungen signera stenen undrade kungen om inte stenens värde skulle förringas!?
Stenen som i många år legat på Huskvarnaåns botten utanför den gamla kvarnen är en av de sista stenar som malt mjöl till det bröd som våra stadsinvånare ätit av.
Stenhuggare Bernt Johansson Linkas har huggt in och förgyllt namnet.
Stenens finns idag utanför Kruthuset.

Örtagården

Den 28 augusti 1974 förrättade den dåvarande ordförande i Hembygdsföreningen Inge Persson invigning av kryddträdgården. Parkförvaltningens ordförande Torsten Welander smulade som ett tecken på att anläggningen nu var invigd sönder ett blad av den starkt doftande malörten. Konsten att använda kryddor i matlagningen är lika gammal som matlagningen själv. Kryddorna har inte bara gett smak utan de har även goda egenskaper, botat lungsot, magont, reumatism, förjagat melankoli, ökat aptiten och stärkt sinnen. Efter flera år utan växter planterade kommunen 2019 nya plantor i vår örtagård, vilket vi är väldigt glada för.

ImageImage

Huskvarna Hembygdsförening