Välkommen till Hudiksvalls stads hembygdsförenings hemsida.

Vi i styrelsen:

Alf Norberg-
ordförande och redaktör i Nya Kanalen
Carina Åslund - vice ordförande och redaktör i Nya Kanalen
Ulrika Christiansson - sekreterare
Kjell Åkerström - kassör
Lars Pettersson - ledamot och redaktör i Nya Kanalen
Mats Gradh - ledamot
Marie Westling - ledamot
Birgitta Sundell  - ledamot och redaktör i Nya Kanalen

Liselotte Parlen- suppleant och redaktör i Nya Kanalen
Marie Ohlsson- på ingående...

Vi ser fram emot ett trivsamt år med nya härliga ideér.

Vi ses!

Den vackra bilden över Hudik sett i kvällsljus från havet, har vi fått låna av Lennart  Klaar. Han har bidragit med fler vackra bilder på vår hemsida, stort tack för det!
Vi är lyckliga att ha några sponsorer med oss, vi visar stolt upp deras loggor i vår vinjett. Varmt tack: Hela Livet, Studieförbundet Vuxenskolan, Office Depot och L8 för ert engagemang i vår förening.

Övriga bilder har vi fotat själva och andra är hämtade från Sockenbilder,  den outtömliga bildskatt vi har av bilder måste ju få komma fram och glädja!

Vi - Hudiksvalls Stads Hembygdsförening:

Vill värna och synliggöra Hudiksvalls stads kultur och miljö.
Varje Hudiksvallsbo ska känna att möjlighet finns att ta till sig kunskap och vara delaktig i stadens utveckling.
Det är viktigt att förstå vår historia för att kunna utveckla framtiden.

Vi vill presentera Hudiksvalls stads historia genom:
• att fördjupa kunskapen och känslan för hembygdens kultur och miljö. Vi vill förmedla denna till nuvarande och kommande generationer.• ta tillvara stadens kultur-och historiska minnen, traditioner och miljöer.
• bidra till att öka kunskapen och känslan för Hudiksvalls stad.

Föreningen bedriver verksamhet genom:

• möten och föreläsningar

• utåtriktade aktiviteter och opinionsbildning

• utgivning av medlemsskriften Kanalen ca 2-3 gånger per år

Hembygdsföreningen är medlem i Gästrike-Hälsinge hembygdsförbund.

En medlem i hembygdsföreningen är därmed även medlem i Sveriges hembygdsförbund.
Föreningen är ideell och vilar på hembygdsrörelsens ideologiska grund – humanism, demokrati och solidaritet.
Hudiksvalls stads hembygdsförening är partipolitiskt och religiöst obunden.

Medlemsavgift: 150 kr per person och år, 250 kr för familj och år.
Bankgiro Swedbank 5005–6951
Swish: 123 296 24 05
Mailadress: [email protected]
** inbetalning innevarande år innan 15 oktober månad gäller innevarande år.

* inbetalning från 15 oktober och framåt av innevarande år gäller även för nästkommande år.

( inbetalning sker 10 oktober 2024 = medlemsavgiften gäller år 2024 ut.
inbetalning sker 17 oktober 2024= medlemsavgiften gäller resten av 2024 och hela 2025)

Vi är en levande del av samhället- vi skapar broar mellan det förgångna, nutiden och framtiden.
Det som bör värnas i stadens bebyggelsemiljöer måste inte vara gammalt och ”rostigt”, det kan lika gärna vara ungt och glimrande.
Det får framtiden utvisa.

Föreningen är sedan 2020 igång  efter några års uppehåll. Vi har möten en gång i månaden och fortsätter arbeta i föreningens tidigare anda med att ordna med berättarkvällar, utflykter, vi ger ut vår tidning Nya Kanalen etc.

Vår ambition är att vara en levande förening och samlar ständigt in trevliga berättelser, bilder, idéer, tips och kreativa tankar som vi kan nå ut med  till flera.
Du är hjärtligt välkommen att vara med oss både som medlem eller i styrelsen om du känner att du har något du vill och kan bidra med.

Hör bara av dig till oss, stoppa oss gärna på stan eller maila till oss: [email protected]