Av de förra ägarna till Ekarebo skvaltkvarn, fick Hembygdsföreningen mellan jul och nyår som gåva överta kvarnen, en riktigt fin avslutning på året och något vi är mycket tacksamma över.

Under våren är vårt mål att lägga nytt tak och göra en ny träränna fram till kvarnen. Det påbörjade arbetet med stensättningen i åfåran kommer vi fortsätta med under våren. Och sedan... är vår förhoppning att kunna prova på att mala mjöl.

Lite vad som övrigt är på gång

Vårt återstående arbete på Kärleken i Öxnevalla räknar vi med att slutföra under våren och sedan ha någon form av invigning i sommar.

Ladugården vid kilastugan renoverades delvis och målades om på eftersommaren. I år har vi tänkt fortsätta med själva ryggåsstugan, där det är en del brädfodring som behöver bytas.

Stiftelsen för  samlingarna på Kila gård i Berghem har avvecklats. För att delar av samlingen skulle bli kvar i bygden fick Hembygdsföreningen b.l.a. erbjudande om att ta över de saker vi ansåg skulle vara lämpliga för möblering av Kärleken, men även till vårt museum och hembygdsgård. Det blev en hel del fina saker, något som Sixten nu  håller på att snygga till.

Medlemsbladet med våra arrangemang  under året har vi precis påbörjat och kommer levereras i slutet på månaden.

Horreds, Istorps och Öxnevalla Hembygdsförening

Skapad av: Lars-Göran Bengtsson (2023-01-04 18:48:12) Kontakta föreningen