Sevärdheter och besöksmål

Konjaksbespararen i Österström

Det som kanske gjort Österström mest känt i nutid är den i folkmun kallade "Konjaksbespararen", en karusellpaviljong, vilken har en lite speciell historia bakom sig. Det var nämligen så att inspektor Pettersson som arbetade på Heffnersbolaget i Östanbäck på andra sidan Holmsjön var avundsjuk på förvaltare Pontén, som förutom sin herrgård och järnvägen hade smedja, handelsbod och ett snickeri.

Pettersson och hans son bestämde sig för att bygga en paviljong som snurrar som en karusell för att imponera på sina välbärgade grannar. Året var 1877 och det hela skedde i största hemlighet. Han beställde till och med de smidda detaljerna som behövdes från Ponténs smedja i smyg för att ingen skulle förstå vad han höll på med. Tre år senare stod bygget klart och premiärinbjudan skickades till Pontén.

"Välkommen hit att snurra, förvaltare Pontén.
5 varv, motsvarar en rén
10 varv, man är utan ben
15 varv, hjärnan går ur skén
20 varv, vi halkar av stén"

Efter att Pontén satt sig i karusellen och fått i sig lite att dricka sägs det att han undrade vad det var för extra stark konjak Pettersson bjöd på då huset plötligt verkade snurra.
När timret började transporteras på andra sätt försvann folket allt mer från bygden och konjaksbespararen föll i glömska. När den hittades var den i princip förstörd. Den karusell som idag har flyttats till Österströms herrgård till den plats där smedjan en gång stod är en kopia byggd exakt efter originalet med undantag för de smidda delarna som finns kvar från originalet. Dessa kom från Ponténs smedja.

En utförlig beskrivning av konjaks bespararen och dess historia hittar du här

Konjaksbespararen

Konjaksbespararen på sin nuvarande plats

Skarpåskojan

En dag i början av 1990-talet råkade skogsvårdskonsulenten, Ingvar Holmqvist, komma fram till en halvt nedrasad skogskoja vid norra kanten av Skarpåstjärnen i Vike. Han tog sig tid att undersöka den närmare och insåg genast dess kulturhistoriska värde. Efter många kontakter med markägarna, hembygdsföreningen och tänkbara medfinansiärer blev kojan till sist restaurerad och kunde återinvigas i november 1995. Den hade då genom insatser från skogsvårdsstyrelsen, ALU-pengar, Holms hembygdsförening och markägarna återställts till i huvudsak sitt ursprungliga skick.

Skarpåskojan efter restaurering

Kojan är en s.k. parkoja. I ena änden bodde huggare och körare och i den andra fanns stallet med plats för tre hästar. Den uppfördes omkring 1910 och var i bruk till vårvintern 1943. Det har funnits fler kojor av samma typ i Holmskogarna, men alla utom Skarpåskojan har rasat ner och förmultnat. Det är bara Skarpåskojan som kunnat räddas undan förgängelsen och som kan ge oss en liten aning om skogsarbetets villkor före maskinernas intåg i skogen. De sista som bodde i kojan var ”Öhlenarna” från Indal. När de packade ihop sina redskap och flyttade hem krigsvåren 1943 sattes samtidigt punkt för det ensliga och kärva liv som varit skogshuggares och körares lott i flera decennier i kojan vid Skarpåstjärnen.

Aggegården

I Gimåfors hittar man Aggegården och den mycket speciella skulpturpark som är väl värd ett besök

Sandnäset

Sandnäset har en 300 m lång sandstrand vackert belägen på en tallmo vid Holmsjön. Här kan man bada, idka friluftsliv och fiska. På campingen, som har plats för 20 husvagnar/husbilar finns servering med fullständiga rättigheter och badplatsen är utrustad med omklädningshytter, brygga, rutschbana och gungbräda.

Lilla Järptjärn

Lilla Järptjärn är reserverad för”put and take” fiske av Hornavanröding och regnbåge. Fiskekort finns att köpa vid Österströms herrgård.

Söderbergs hackslåtter

Söderbergs hackslåtter är ett naturreservat vid Fagervikssjöns nordvästra ände. Det är en gammal slåtteräng som fortfarande slås med lie och här kan man finna sällsynta växter som dvärglummer, darrgräs, låsbräken, ängsgentiania m.fl.

Holms kyrka

Den nuvarande kyrkan byggdes 1903-1904. Kyrkan är ritad av Gustaf Hermansson. Det är samma arkitekt som också har ritat Gustaf Adolfskyrkan i Sundsvall. Den tidigast dokumenterade kyrkan i Holm, var en medeltidskyrka, byggd under 1400-talet. Den låg vid Holmsjöns strand. Man kan säga att Holm sedan dess fått en ny kyrka varje århundrade. Den kyrka som fanns före den nuvarande byggdes 1790-1792.

Tågkupén

Den enda tågvagn som är bevarad från Österströms järnvägstid är en personvagn. Vid behov kopplades vagnen till timmertågen som trafikerade Österströmsbanan mellan Holmsjön och Glimån vid Indalsälven. Kupén finns nu uppställd på den gamla banvallen nere vid Holmsjön.

Holms Hembygdsförening

Skapad av: (2017-01-27 15:44:20) Kontakta föreningen