Handla

Här kan du beställa filmer och en bok om Holm.

e-post: [email protected]

Eller ring Lars Erik: 070-0316777

Vid leverans per post tillkommer kostnad för porto.

Träjärnvägen, DVD 200 kr

I mitten av 1800-talet kom industrialismen till norrland med sågverksepoken. För att få ut virket till kusten flottade man i bäckar, åar, älvar och sjöar. Men ibland var naturen svår att tämja och man blev tvungen att forsla virket landvägen. I Österström byggdes Medelpads första järnväg för att forsla virket från Holmsjön och Gimåns vattenflöden över till Indalsälven.

Med hjälp av arkivbilder och unikt filmmaterial görs i den här filmen en resa till en svunnen industriepok.

Gjord av Dokumentärfilm 2003. Längd 27 min. Pris DVD 200 kr.

Kungen av Österström, VHS 50 kr

En inspelning av den teaterpjäs som sommaren 1998 uppfördes i Österström och som handlade om en av förgrundsfigurerna under Österströms industriepok i slutet av 1800-talet, inspektor Daniel Julius Pontén. Teatern gavs i regi av Peter Snickars, för manus stod Gustaf Forsell. Skådespelare var i huvudsak personer från bygden.

Postrånet i Österström, VHS 50 kr

En inspelning av en teaterpjäs som sommaren 2001 uppfördes i Österström och som handlade om "Det förskräckliga postrånet i Holm" år 1888.

Holm – Skogarnas och vattnens land, bok 250 kr

”Holm - skogarnas och vattnens land” skildrar i bilder och berättelser livet och bygden från förhistorisk tid ända fram till våra dagar. Att skogarna, sjöarna och vattendragen spelat en stor roll i människornas liv visar flera av berättelserna i denna bok.

Holms Hembygdsförening

Skapad av: (2017-01-27 15:45:27) Kontakta föreningen