...passa på att ta lite bilder av spännande byggnader.

Skicka sedan in en av dem och deltag på så sätt i vår fototävling.

Förra årets fototävling var mycket uppskattad så därför upprepar vi den i år. Nu är temat för bilderna "Byggnader".

Tävlingen är öppen för våra medlemmar och även i år finns förstås priser att vinna men vi har ändrat lite i reglerna genom att besluta att varje deltagare tävlar med endast EN bild.

Tävlingsregler:

Tävlingen är uppdelad i två klasser:

En barn- och ungdomsgrupp, upp till 15 år.

En vuxengrupp, från och med 15 år.

KOM IHÅG ATT ANGE KLASS NÄR DU SKICKAR IN DITT BIDRAG.

En vinnare i varje klass utses.

Max en bild per deltagare får skickas in.

Till bilden ska bifogas en kort skriftlig motivering till varför du har valt att fotografera just den byggnaden.

Sista inlämningsdag är 15 augusti 2021.

Hembygdsföreningen får i och med tävlingsdeltagandet rätten att publicera bilderna i sina kanaler, med fotografens namn angivet om så önskas.

Vinnarna presenteras på hembygdsföreningens Facebook-sida och hemsida och prisutdelning sker den 12 september.

Skicka ditt bidrag till: [email protected]

Information till er som undrar om det är okej att fotografera andras byggnader:

"Får man fotografera hus och byggnader utan tillstånd?
Svar: Att fotografera byggnader, vare sig de är offentliga eller privata, är tillåtet enligt lagen så länge fotografen befinner sig på allmän plats. Fotografierna får sedan användas i trycksaker och andra tvådimensionella former. Det krävs således inte tillstånd från en ägare av en byggnad för att fotografera byggnaden. Tillstånd krävs endast när fotografen kliver in på markägarens mark, dvs. privat mark.
När det gäller interiöra bilder så är det tillåtet att fotografera utan tillstånd i entréer i offentliga byggnader eller trappuppgångar som är tillgängliga för vem som helst. Fotografering av interiör i privata hus kräver dock tillstånd därför att fotografen då befinner sig på privat mark." (Källa: https://www.sfoto.se/juridik/tio-fragor-om-lag-och-ratt/)

Högsrums Hembygdsförening

Skapad av: Carin Svensson (2021-07-26 21:50:05) Kontakta föreningen