Högsjö Kulturmiljöförening hade söndagen den 21 augusti invigning av Högsjö Tvättmuseum. Allmänheten var inbjudna liksom Riksantikvarieämbetet, Sörmlands museum, HSAB, Vingåkers kommun m.fl. På programmet stod invigningstal av föreningens ordförande Lennart Strömberg, kaffeservering och lotterier. Allt inramades med underhållningsmusik av Högsjö Brukssextett.

I den sköna sensommarvärmen slog sig den talrika publiken ner i gröngräset och njöt av musiken. Så var det dags för själva invigningen. Lennart gjorde i sitt tal en resumé av tvättstugans historia från att den var nybyggd 1925 fram till att den upphörde som tvättinrättning på 1960-talet. Då övergick den till annan verksamhet för att nu åter har återgått till sin ursprungliga uppgift, att vara tvättstuga. Idag är den helt återställd med pannmur, bykkar, baljor, hinkar, skurbrädor, tvättmedel och annat som hörde en riktig byk till.

Så klipptes bandet och portarna slogs upp medan musiken blåste en passande fanfar. Besökarna fördelade sig till att bese museet, dricka kaffe eller köpa lotter. Böcker och skrifter fanns också till försäljning.

På väggarna i museet kunde man läsa om hur en tvätt fordomdags gick till. På gårdsplanen låg mattorna upplagda på en bänk, förberett med såpa och skurborste. Såpnejlika, både planterade i en jättelik tvättunna och i vas på borden, prydde omgivningen. Nytvättade plagg hängde på tork på klädstrecket vilket förhöjde intrycket att det var tvättdag.

Under dessa gemytliga former underhöll Högsjö Brukssextett ännu en stund innan det var dags för lottdragning. Lyckliga vinnare fick en generöst tilltagen varukorg från ICA och biljetter till en guidad tur hos Thorslundkaggen.

Avslutningen blev en riktig ”såpa”. Alla besökare utrustades med varsin såpbubbleburk och det blåstes bubblor av hjärtans lust.

Karin Andersson

Högsjö Kulturmiljöförening