Lördagen den 29 juni firade Högsjö Kulturmiljöförenig 25 år. Till detta inbjöds allmänheten samt föreningens första initiativtagare. Tyvärr finns några av dem inte längre i livet, några hade förhinder men de som närvarade uppmärksammades med ord och blommor. En av dessa speciellt inbjudna var Håkan Schullström. Efter nuvarande ordförande Lennart Strömbergs hälsningsanförande höll Håkan Schullström ett inspirerande tal.

Dagen lockade drygt ett hundratal besökare. Många var återvändande Högsjöbor. De gladdes åt att träffa gamla bekanta och skolkamrater.

Så tog aktiviteterna fart. Museet var öppet för rundvandring. Många passade på att bese de fantastiska maskinerna.

Likaså kunde man ta en kort promenad till Tolfens smedja där smeden Dan Wahlgren visade sin yrkesskicklighet. Samtidigt kunde man inhandla något av de färdigställda smidesalstren.

Naturligtvis fanns det kaffeservering. Brödet var hembakat och med lokal anknytning. Om man hade tur kunde man på ett assiettlotteri vinna ett häfte med lokala bakrecept. Lottsuget kunde tillfredsställas genom andra lotterier, om man hann med, för lotterna gick åt som smör i sol.

Solen sken idogt från en klarblå himmel. Lite varmt tyckte somliga, men satt ändå gärna kvar när dagens stora dragplåster gjorde entré. Dagens artister var Hardemo Jazz. Publiken bjöds av dem på härligt medryckande tradjazzlåtar som det verkligen svängde om. Fantastiskt framträdande!

Många passade också på att inhandla den just utkomna boken om Lilla Sjögetorps slott. Det blev en strykande åtgång.

Så började publiken troppa av. Hemma väntade ju Tv:n med fotbollen och dagens firande avslutades.

Högsjö Kulturmiljöförening

Karin Andersson