Om oss

Välkommen till hemsidan för Högsäters hembygdsförening. Vi är en förening med 80-talet medlemmar som äger och förvaltar Högsäters hembygdsgård, som ligger ca 2 km söder om Högsäters samhälle, mitt i södra Dalsland i den vackra Valbodalen. Om du åker väg 172 söderifrån ser du hembygdsgården när du närmar dig Högsäter.

Högsäters hembygdsförening startade sin verksamhet den 19 maj 1944. Initiativtagare var Ture Langer, som var en aktiv privatforskare i Dalsland under 1900-talets första hälft. Han såg till att det bildades hembygdsföreningar på flera platser ute i bygderna. Ture Langer hade en särskild kärlek till Högsätersbygden. Han hade många vänner här och reste ofta hit från sin hemort Ed. Arbetet med att starta en hembygdsförening gick långsamt och inte utan motsättningar.

Föreningen bildades därför först 1953 på initiativ av kyrkoherde Harald Gardar. Föreningen kallades "Norra Valbo Hembygdsförening". 1993 byttes namnet till "Högsäters hembygdsförening", eftersom andra socknar i Valbodalen bildat egna hembygdsföreningar.