Arkivens dag är ett årligt samarbete mellan alla typer av arkiv över hela landet. Årets tema var Myter och mysterier.
Här i Nora lyfte vi fram lokala berättelser om Gruv-Maja, tandvärkstallar och ett UFO-mysterium i Gyttorp på 1970-talet.
Utställningen fanns på biblioteket och kommunarkivet.
Dagen var ett samarrangemang mellan Nora bibliotek, Nora kommunarkiv, Hembygdsföreningen Noraskog och Nora Släktforskare.

På Nora bibliotek kunde man utöver utställningen även se en film där Sven Dahlin berättar om ett möte med Gruv-Maja i Dalkarlsbergs gruva på 1930-talet.
Och i Nora kommunarkiv fanns våra kunniga arkivarier som fick svara på många frågor under dagens gång.
Släktforskarna och Hembygdsföreningen fanns på plats och sålde skrifter och hjälpte besökare med sökningar.
Det blev en välbesökt dag som avspeglar det stora intresset för historia här i Bergslagen tror vi.

Hembygdsföreningen Noraskog

Skapad av: Stefan Bernström (2022-11-14 23:56:28) Kontakta föreningen