Göthlinska Gården

Göthlinska gården är ett museum. Ett helt intakt borgarhem från förra sekelskiftet. Med ett undantag har gården sedan 1807 bebotts av läkar- och apotekarfamiljer. Den fjärde och sista läkaren var doktor Engström vars änka sålde gården till Agathon Göthlin. 1886 flyttade kronofogde Agathon Göthlin med familj in på Göthlinska gården. Vid sidan av kronofogdetjänsten var Agaton från 1894 även direktör för Örebros Enskilda Banks lokalkontor i Nora. Kontoret inrättades i gården.  Familjen bestod av hustru Augusta, sonen Gustaf och dottern Anna. Yngsta dottern Ingrid föddes ett år efter att familjen flyttat in och dog så sent som 1961. Det var också Ingrid som såg till att gården bevarades för framtiden. Ingrid utbildade sig till lärarinna på Handarbetsseminariet i Stockholm. Hon hade tjänst i Nora som tecknings- och handarbetslärarinna vid Nora Samskola men hennes stora intresse var porslinsmålning. Det mesta av hennes alster finns kvar på gården. Några av hennes målade jul- och påskkort har man låtit trycka upp och finns till försäljning på gården.

Ingrid testamenterade behållningen i boet till Nordiska museet, Örebro länsmuseum och Hembygdsföreningen Noraskog. År 1963 överlämnade testamentstagarna alla sina rättigheter som gåva till den nyinrättade stiftelsen, ”Stiftelsen Ingrid Göthlins minne”. Stiftarna till Stiftelsen Ingrid Göthlins minne är Nora kommun, Örebro läns museum och Hembygdsföreningen Noraskog. I Hembygdsföreningens skrift Familjen i Göthlinska Gården, som gavs ut 2017 kan du läsa mer om gården, familjen Göthlin och om livet i Nora under 1800-talets senare del och första hälften av 1900-talet..

Gården är skyddat som byggnadsminne och ingår i den del av centrala Nora som utgör ett område av riksintresse för kulturmiljövården. Byggnadsminnesbeslut Göthlinska gården.pdf

Göthlinska gården är öppet för besökare. Guidning och dropin-besök sköts via kommunens turistbyrå. Alltsedan år 2011 är Göthlinska gården Hembygdsföreningen Noraskogs hemvist.

Hembygdsföreningen Noraskog

Skapad av: (2012-03-25 12:06:25) Kontakta föreningen
Ändrad av: Hembygdsföreningen Noraskog (2021-02-15 18:40:44) Kontakta föreningen