Hej och välkommen till vår hembygdsförening.

Hembygdsföreningen Gamla Urshult har idag över 200 medlemmar. Vi ger ut Urshultskrönika varje år sedan 1940 och vi driver ett föreningsbibliotek i Sockenstugan mitt emot Urshults kyrka, där vi också har ett sockenmuseum. På naturreservatet Lunnabacken har vi vår hembygdsgård och har våra sommaraktiviteter där. På Lunnabacken har vi 5 byggnader, gå in på Lunnabacken på vår hemsida så ser du de 5 husen. Klicka också på textboxen till panoramabilden som finns längre ned på sidan och njut av den storslagna utsikten över Åsnen. Det som tillkommit sedan bilderna togs är höghuset på Solberget i Växjö. Hembygdsföreningen har också ett stort arkiv och en väl fungerande styrelse. Utöver styrelsen har vi en Webmaster och en som sköter Facebook samt översättare, för som du ser är mycket av vårt material flerspråkigt. Lunnabacken ligger i ett mycket vackert turistområde och med nationalpark Åsnen ganska nära. Du som tycker att Hembygdsföreningen Gamla Urshult gör ett bra jobb stötta oss genom att bli medlem,använd skicka meddelande längst ner på sidan, det kostar bara 100 kr/år, bankgirot står på hemsidan.

Gunnar Andersson