Om oss

När Jan Asplund på Brittvägen i Stortorp skulle bygga om i sitt hus hittade han ett exemplar av DN från 1932. Där kunde han läsa i annons att man 1932 kunde köpa vackra tomter i ett villasamhälle vid sjön Dreviken. Detta inspirerade honom att 1983 i Stortorps Fastighetsförening göra ett upprop om det fanns personer som liksom han var intresserade att undersöka den tidigare historien kring området kring Trångsund.

Hela området kring Fållan, Länna och hela vägen mot Nynäshamn samt kring sjösystemen Magelungen och Dreviken finns det mycket att berätta om. Han fick gehör från grupp på nio personer som bildade en interimstyrelse. Man beslöt att bilda en Sektion av Huddinge Hembygdsförening.  Namnet Amarillis kommer från Carl Michael Bellmans dikt “Opp Amaryllis” eller som den först hette “Opp Amarillis”, som han skrev under sin vistelse på Fållan i Trångsund sommaren 1773.

1984 Hembygdens år gick budkavlar genom hela Sverige. Dessa överlämnades till Kungen på Skansen 1984. Eftersom vår sektion arbetade på den östra sidan av Huddinge kommun så fick vi av Huddinge Hembygdsförening uppdraget att organisera mottagande av budkavlen från skärgården som kom via Haninge och överlämnades till oss vid sockengränsen vid Länna.

Wilford Lindgren

Nu har vi trivselträffar med någon artist eller  föreläsning. Populärt är berättarcafé som vi har i Timmerstugan, på våren lyssnar vi på göken i Stortorpsparken och har matsäck med.
Avslutning med någon artist i Stortorpsparken,