Hembygdsgården

Hembygdsgården hålls öppen  Lörd.-Söndag 12.00-16.00 under Juli mån.

Närmare upplysning under maj-juni mån, samt:  https://www.facebook.com/helgumshembygdsforening
Välkommen!

Gott fika med hembakt bröd

Loppis

Pilgrimsvandring

Varje år försöker vi ordna någon utställning.

Konstutställning med broderier av Mattias Johansson

Brudparsutställning 2020

Ett par har varit permanenta nu några år. Den ena om Hardy Mohlund, den andra om fotografen och konstnären Nelly Forszén.

Sommaren 2017 en utställning om Helgumsdräkten, dess tillblivelse och utformning.

Sommaren 2018 ”Brudutställning” med Vera Söderströms brudklänning från 1940-talet. Till det foton på andra Helgumsbrudpar.

Övrig försäljning
2. Byhäften: Valviken, Fanby, Öden, Näs och Ås, Guxås, Husnäs, Ärtrik, Västby, Helgumsby, Södra Östergransjö, Mo by, Rådom, Skogsbyar södra sidan, Krokböle,  Sambetet i Rådom, Holjomsola 1- 2
En CD: Helgums socken, alla Helgumsbor från 1500-talet till 1900 är inlagda i en databas i släktforskningsprogrammet

Loppis i gården intill.

Tidigare Gransjö gamla "småskola"

Loppislokalen, välfylld och prydlig.

Vi tar tacksamt emot föremål till Loppisen och behållning går oavkortat till föreningen

Övrigt:

Sommaren 2018.

Barndag

Beskrivning: Bakning  Fotograf: Elisabet Mikaelsson

Beskrivning: Smörkärning Fotograf: Elisabet Mikaelsson

VÄLKOMMEN PÅ BESÖK!

År 1989 fick hembygdsföreningen köpa den fastighet som nu är Hembygdsgård.
Gården ligger i Gransjö by på norra sidan Faxälven

Platsen är ur historisk synpunkt väldigt intressant. Se Gransjö by och Gransjö skans.

Fastigheten var 1832-1868 i Per Perssons ägo. Per Persson var farfarsfar till Gunnar Hedlund Centerpartiets partiledare under 60-talet. Mera känd som ”Hedlund i Rådom”

Hembygdsgården med tillhörande byggnader uppfördes åren 1866-70.

Platsen där hembygdsgården ligger, är den plats i Helgum som innehåller mest historia i socken. Det finns nog inte många hembygdsgårdar som har en pilgrimsled rakt över gårdsplanen och ligger bara 500 meter från platsen för ett ångermanländskt försvarsfäste från 1600-talet. På höger sida om uppfarten till hembygdsgården ligger stengrunder och andra lämningar som går minst 600-700 år bakåt i tiden.

Byn hade redan på 1535 fem bönder, byns uppdelning torde ha skett redan under medeltiden, när de första nybyggarna slog sig ner en bit ifrån varandra. Östergransjö låg i äldre tider som en klungby, på östra sidan den urgamla vandringsleden, som användes av pilgrimer på väg till Nidaros. Under 15-1600 talet förbättrades denna vandringsled till en väg användbar för häst och ”släpa” eventuellt även för hjuldon.
Vägen fick då namnet Jämtlandsvägen.

Under senare delen av 1500 talet fanns i byn fyra bönder. Vid Älfsborgs lösen 1571 redovisade bönderna inga stora rikedomar, men hade trots allt en viss burgenhet.  När Drottning Kristina 1649 inför sin gästgiveriförordning, blir en av bönderna gästgivare. Som vanligt i de flesta socknar, blev det den som var socknens Länsman, i detta fallet bonden Erik Eriksson.

Text Harry Mohlund

Helgums Hembygdsförening