Hur klär du dig egentligen? - hållbar modedag på Jamtli

Välkommen till premiären av en ny aktivitetsdag på Jamtli med tema hållbart mode.

Föreläsning med Marie Ulväng*, universitetslektor i modevetenskap vid Stockholms universitet – ”Det ansågs att man frös i köpt kostym”. Mode och hållbarhet idag och igår.

Historisk hållbar modevisning med Jamtlis Gynnare.

Temavisning – Hållbar textil i utställningarna.

Lär dig laga dina egna kläder, workshop med olika lagningstekniker.

Under dagen visas unika utställningar med kläder och kunskap kring hållbarhet.

*Marie Ulväng är universitetslektor i modevetenskap vid Stockholms universitet. Hon har erfarenhet av att arbeta med samlingar och utställningar på museer och har praktisk utbildning i sömnad och mönsterdesign, bland annat från Stockholms Tillskärarakademi. Hon har en doktorsexamen i ekonomisk historia från Uppsala universitet (2013). Hennes avhandling handlar om böndernas kläder i norra Sverige under 1800-talet.

Vi startar dagen kl 10 med fika Kaffe och smörgås i Konstlobbyn på Nationalmuseum Jamtli.Vi har bokat bord för lunch i Jamtli kafé, soppa, bröd och salladsbuffé samt kaffe och te. Pris för förmiddagsfika och lunch är 165 kr. Fri entré till museet och programmet för Textilombuden.
Programpunkter:

Kl 10 Samling och fika i Konstlobbyn på Nationalmuseum Jamtli

Kl 11 Utställningar och workshop är öppna

Kl 11-17 (Tag med trasiga kläder om du vill prova lagningstekniker!)

Kl 11 Visning med tema hållbara textilier i Jamtlis fasta utställningar

Kl 12 Lunch i Jamtli Kafé

Kl 13 Utdelning av Heimbygdas textila utmärkelser därefter Föreläsning med Marie Ulväng

Kl 15 Historisk hållbar modevisning med Jamtlis Gynnare

OBS! Anmäl deltagande till [email protected] senast 13 oktober!

Dagen arrangeras av Jamtli i samarbete med Jamtlis Gynnare och Heimbygdas textilkommitté.

Heimbygda, Jämtland Härjedalens Hembygdsförbund

Skapad av: Kristina Ernehed (2021-10-07 12:24:12) Kontakta föreningen