Ordning i arkiven!

En arkivkurs för hembygdsrörelsen

Hembygdsrörelsen har inlett ett samarbete med de regionala föreningsarkiven för att stärka arkivvården hos de lokala hembygdsföreningarna. Tyvärr har två händelser gjort detta samarbete mycket aktuellt: branden i hembygdsgården i Svanskog, Värmland och inbrottet i Hede Hembygdsgård, Härjedalen.

Efter branden i Värmland började många fundera på bästa sättet att förvara sina ovärderliga handlingar. En brand är svår att skydda sig mot, men vad kan man ändå göra? Efter inbrottet i Hede påminner polisen om hur viktigt det är att ha kompletta förteckningar över sina samlingar för att enkelt veta vad som saknas, men hur upprättar man sådana?

De frågorna och många fler blir det svar på den 4 december då Föreningsarkivet i Jämtlands län tillsammans med Heimbygda bjuder in till en heldagskurs i hur man får ordning i arkiven.

Var? Arkivet i Östersund, Arkivvägen 1
När? 4 december 2019, kl. 10-16
Kostnad? 300 kr per person. Då ingår fika, lunch och kursmaterial. Kursavgiften faktureras via e-post.

Anmälan senast den 22 november till [email protected] eller 063-10 06 07. Då behöver vi veta namn, e-post, telefonnummer, föreningstillhörighet samt eventuell allergi/specialkost.

Har du frågor eller funderingar om kursen eller projektet som Hembygdsrörelsen driver? Kontakta arkivarie Amanda Vesterlund på 070-780 12 17 eller [email protected]

Vi ses på arkivet!

Heimbygda, Jämtland Härjedalens Hembygdsförbund