Nu ere snart dags igjæn! 12 mars fir ma nationaldan at Jamtland mæ'n ny'n dag på biblioteke i Östersund! OBS: Les nederst om biljettan så du int vål utta!

Program:

Visan på jamska mæ a Lars Persa å Äckez (Visor på jamska med Lars Persson och trion Äckez bestående av Tommy Hemmingsson från Föllinge och Gunno Nilsson och Kjell-Erik Jonasson från Offerdal)

Va e jamska för e språk? mæ a Manne Ring (Språkhistoria och grammatik)

Glosförhör mæ a Bo Oscarsson (Frågesport med ord på jamska med författaren Bo Oscarsson)

Jämtland nationaldag grundar sig i det så kallade Jamtamotet, eller jämtars möte, som av somliga tolkas ha inneburit Jämtlands självständighet på 900-talet. Vi uppmärksammar dagen genom att fira jamskan.

Vælkömen! Välkomna!

OBS! Kostnadsfria biljetter kan hämtas i informationsdisken på Östersunds bibliotek. De kan även bokas på telefon 063-14 30 50 och måste då hämtas ut senast kl. 17:00 den 12 mars. Eventuella kvarvarande biljetter delas ut från kl. 17:00.

Jamskdan

Heimbygda, Jämtland Härjedalens Hembygdsförbund