Nu kunde vi efter långt corona-uppehåll igen fira vår nationaldag på gården. Den samlade drygt 130 personer, varav många barn, till ett delvis nytt upplägg av dagen.

Ett helt enastående högtidstal hölls av författaren, kompositören och spelmannen, tidigare lärare Rolf Hedin, Skebo kulturförening. Dessutom på vers!

Rolf ställde frågorna: Vad är en nation? Vilken är vår hembygd? Var hör jag hemma? Genomgående teman i svaren: trygghet, fred (som vi nästan ensamma i Europa fått ha i mer än 200 år), och frihet att utveckla sina anlag – för alla som bor i en nation eller bygd, tillsammans. Själv har han sen barndomen flyttat mycket och känt sig riktigt rotad på en plats först sen han kom hit, bestämt sig för att ”jag har mina rötter där jag har mina fötter.”

Så sjöng vi alla ”Du gamla, du fria”. I år fanns ingen mässingsorkester att tillgå. Men Rolf ersatte den mer än väl med sin röst och sin gitarr. Och bjöd sedan på ett rikt urval av sina egna sånger, varav ett par nyskrivna för dagen, med tema Frihet.

I bakgrunden invigdes under tiden den nya inhägnad som byggts intill logen från Hallsta (den med vasstak). Där kunde glada barn, 2 åt gången, få gå in och klappa både kycklingar och kaniner. Vi kunde också, med bidrag från Handelsbanken, bjuda på gratis ponnyridtur i samarbete med ridskolan vid ån. Köerna var långa och förtjusningen stor. Vi hoppas kunna ha detta nya inslag på plats fler gånger i sommar.

Se det var en riktig nationaldag! Vår natur och vår kultur i skön förening.

Nedtecknat av Ingrid Inglander

Häverö-Edebo Hembygdsförening