Utställningen blev kvar ute på gården t o m oktober!

Sommarens temautställning på Häverö-Edebo Hembygdsgård har dragit mycket folk, lett till många frågor och berättelser och många givande möten. Inte minst med många som vuxit upp i bygden och nu bor här sommartid, kanske i sin fädernegård, och nu fått veta mer om just den gårdens eller byns historia.

Utställningen, som är monterad längs ytterväggarna på en liten "stuga" lik dem som brändes, kommer att stå kvar på gården, med fritt tillträde, oktober månad ut.

Under Hallstaviksdagen lördag 7 september fanns den med på Torget i Hallstavik, kompletterad med ett bokbord där vi bl a sålde den nytryckta skriften på 28 A4-sidor i färg, där vi samlat alla texter, bilder och kartor i utställningen. Utställningen väckte mångas intresse och skriften en hade god åtgång, liksom påsarna (inkl recept och lite historik) med de skrädmjölskakor som många uppskattat vid sina besök på utställningen och gårdens öppna hus. Det blev många fina samtal om förhållandet mellan vår historia och våra liv i dag.

Skriften "Rysshärjningarna 1719 i vår bygd" kan beställas  genom att sätta in 90 kr, porto ingår, på föreningens bg 5530-3887.  Skriv "Rysshärjningarna", namn och adress!

Vi har gjort instuderingsfrågor till skriften för gymnasieskolan och årskurs nio, som vi också kan erbjuda ett antal gratisexemplar.

Häverö-Edebo Hembygdsförening

Skapad av: Ingrid Inglander (2019-05-16 22:24:38) Kontakta föreningen