Hembygdsgården

Kort historik

Häverö-Edebo Hembygdsförening bildades 1928 på initiativ av C.A.Sundström, vars egna samlingar till stor del bildade grunden till föreningens inventarier. Strax efter starten erbjöd han föreningen att köpa nuvarande tomt, Hantverkarvägen 17 i Häverödal, för 700 kr. Samtidigt förvärvades en parstuga, Gammelgården från Gråska, även den för 700 kr. Återuppbyggnaden av den tog lång tid och utfördes helt av ideella krafter. Först 1937 kunde den invigas för sitt ändamål.

Läs här Östhammars Tidnings artikel inför invigningen 15 augusti:

Avskrift från tidningsartikel Östhammars tidning 1937

I dag har gården nio byggnader från 1700-och 1800-talen, hitflyttade från olika delar av de gamla socknarna Häverö och Edebo i dagens Hallstavik. Se länkar till separata sidor nedan. Bilder på varje byggnad finns också i menyn Galleri/Hembygdsgårdens byggnader.

Här finns Gammelgården från Gråska, Dragontorpet från Väst Gribby, Bagarstugan från Edebo, ett klassrum från förra sekelskiftet i Ronöholms skola, smedja, linbasta, trösklada och andra lador - alla fyllda av föremål från tiden: husgeråd, verktyg, redskap för jordbruk, jakt och fiske, dräkter, åkdon och mycket annat.

Bagarstugan från Edebo, t v på bilden ovan, används i dag för möten, kaffeservering och som träffpunkt.

Byggnaderna

År 2012 genomförde Stockholms läns museum genom Hedvig Bellander i samarbete med föreningens ordförande Carl Gerhard Wennerberg en omfattande dokumentation av Hembygdsgårdens byggnader och deras historia. Den innehåller också en värdefull byggteknisk åtgärdsplan för byggnadernas bevarande, och foton av de nio byggnaderna.

Gammelgården

Bagarstugan

Logen & Ladugården

Dragontorpet