Hembygdsgården

Bergatorp

Bergatorp var en utgård till godset Hassle Säby i Berga socken. De timrade byggnaderna på Bergatorp - en liten huvudbyggnad i ett plan och två flyglar, de sistnämnda härstammade från slutet av 1700-talet -  ligger vid landsvägen mot Torsö. Huvudbyggnaden ersattes 1843 av ett mer ändamålsenligt timrat bostadshus. I samband med att utgården friköptes 1872 registrerades innehavet till 62 tunnland mark. Ytterligare arrendemark för parkvård tillfördes gården. Den blev en mönstergård i arkitekten Charles Emil Löfvenskiölds anda. När ägaren avled 1888 uppskattades kvarlåtenskapen till 125000 kronor, en ansenlig summa för den tiden. Gården testamenterades till Hassle pastorat som flickskola.

När skolan upphörde, avstyckades tomten med park 1958. Det är detta område som ägs av Stiftelsen och som numera disponeras och vårdas av hembygdsföreningen. Resterande mark såldes. Köpeskillingen fonderades för stiftelsens räkning till framtida underhåll.

Hassle Hembygdsförening

Skapad av: (2014-02-06 17:17:18) Kontakta föreningen