På Gång

Sommarkafé vid Båtmanstorpet.

På onsdagar under juli (5/7, 12/7, 19/7 och 26/7) blir det sommarkafé mellan kl 11 - 14. Om vädret är bra och det finns medlemmar som vill hålla öppet kan vi fortsätta in i augusti.

Foton från arbetsdagarna i juni vid Båtmanstorpet

Image

Barkning av bräderna till uthusets fasad.

Image

Det blev tid även till fika i skuggan under asken

Foton Lisbeth Eklund

Gökotta 2023-05-18

Gökottan samlade många besökare i det vackra vädret. Foto Hans Valberg.

2022 Odlingarna är skördade

Image

Morötter fyller korgen. Vattningsdunkarna töms.

Image

Torgny Nordin med odlingskamrater verkar nöjda med dagen.

Bygget av Båtmanstorpets uthus.

2022-09-20. Kalle Söderström och Martin Eklund har nu lagt takpappen på hela taket. Väggarna har till största delen klätts med väv för att hindra snödrev. Det är fortfarande en del jobb att göra men snart kan mannarna ta paus under vintern för att fortsätta med bygget till våren.

ImageCreative Commons-licens

Medlemsmötet 28 augusti.

Det var ca 20 medlemmar som mötte upp vid Båtmanstorpet denna soliga men lite blåsiga söndag. Kalle Söderström och Martin Eklund berättade om nybyggnationen av uthuset, Torgny Nordin berättade om odlingarna. Mötet beslöt att behålla Hässjöregistret. Länk till registret finns redan på hemsidan i menyn till vänster. Vad gäller yttertaket så beslöts att i första hand byta till nytt spåntak om finansieringen kan ordnas. Alternativet kan vara ett trätak. Arve Solli underhöll med gitarr och sång. Själva mötet hölls utomhus vid torpet men därefter bjöd föreningen medlemmarna på en matig sallad, bröd och kaffe med kaka i Söråker Bandys lokal

I Perennplantering 2022 Båtmanstorpet har Torgny Nordin gjort en mer utförlig beskrivning av växterna.

- - - - - - -

Den 6 juli var det dags för årets första sommarcafe´ vid Båtsmanstorpet. Det var många besökare som i det vackra vädret passade på att fika. Martin Eklund och Kalle Söderström fortsatte arbetet med uthusbygget efter välbehövlig fikapaus.

ImageCreative Commons-licens

Gökotta 26 maj.

Gökottan vid Båtmanstorpet lockade många besökare denna vackra dag i sköna maj.

Foto Jessika Svantesson

Juni 2021. Kerstin och Hans Johansson, Söråker, har skänkt virke till bygge av uthuset. Hans ordnade även transporten till Båtsmanstorpet med sin traktor. Till bygget behövs snickarkunniga och arbetsvilliga personer som kan hjälpa till med lite av varje. Du som vill vara med ring Martin Eklund 070-317 35 15 eller Kalle Söderström 073-823 63 58.

Image

April 2021. Virke till träpanelen på det kommande uthuset vid Båtsmanstorpet.

Bräder har anskaffats till panelen på uthuset. De är sågade av furor som vuxit på Åstön. Det speciella med dem är att de inte är kantsågade. De har nu lagts till torkning bakom torpet.

Image

Medlemmar med Martin Eklund i spetsen staplar bräderna luftigt så att de kan torka.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

2020

Vi kommer i fortsättningen att arbeta med styrelse och medlemsmöten var för sig. Protokoll från medlemsmöten läggs ut på hemsidan.

Det har bildats en arbetsgrupp som i första hand skall ta hand om Båtsmanstorpet där golvet skall brytas upp och förstärkas då den renovering som skedde för ett antal år sedan inte håller i dagsläget. Det jobbet beräknas ta sin start i maj.

Vedspisen skall bytas ut då den är helt utbränd det jobbet kommer när golvet är klart. Det kommer även under våren/försommaren att installeras el  i stugan.

I dessa coronatider kommer vi tyvärr inte att kunna ha varken styrelse- eller medlemsmöten.  Sommarens annars så trevliga och uppskattade onsdagsträffar med fika får vi återkomma till beroende på coronaläget.

Allt eftersom kommer jag att lägga ut information på hemsidan och skicka mail och brev  (till er som inte har mail) för att hålla Er så informerade som det går.

Vi hoppas och håller tummarna att livet snart återgår till det vanliga igen.  Fram till dess - Håll i och Håll ut!

Om någon känner på sig att inte ha betalt medlemsavgiften 150:- kr  för detta år – här kommer vårt plusgirokonto:  Hässjö Hembygdsförening 61 71 27-6 Glöm inte att skriva avsändare.

Vänliga hälsningar

Styrelsen/Lisbeth Eklund

Tel 072-5030025

Kom gärna med förslag på utflykter.

Föreningen arbetar tillsammans med länsmuséet och Timrå kommun för att sätta ut fornminnesstolpar längs Norrstigen mellan Fjäl och Kallbäcken.

Tillsammans med kommunen och andra föreningar ska stigar och leder inom kommunen dokumenteras. Dessa kan komma att publiceras som vandringsleder.

Hässjö Hembygdsförening

Skapad av: (2016-03-21 10:37:36) Kontakta föreningen