Image

Följ med oss på en spännande tidsresa. Ditt ressällskap är tioåriga Viola som växte upp i ”trädgårdslandet”. Hennes familj hade en stor handelsträdgård mitt i Hässelby. Sjuttio år senare berättar Viola för sitt barnbarn Eden om hur det var att vara barn och vuxen i Hässelby förr i tiden.

”Tidsresan till Trädgårdslandet” är skriven utifrån barnens perspektiv, men ger även den vuxne nya kunskaper om Hässelbys spännande lokalhistoria. Från handelsträdgårdssamhälle och egen kommun till modern inkorporerad storstadsförort.

Bokens redaktion har haft obegränsad tillgång till Hässelby Hembygdsförenings stora bildarkiv. Arkivbilderna får i den här berättelsen nytt liv. De stimulerar både fantasin och längtan att få veta mer.

Varje kapitel har en eller ett par frågor som finns under vinjetten ”Fundera med Viola”. En karta underlättar att hitta de olika platserna och byggnaderna  i ”Trädgårdslandet”.

Hässelby Hembygdsförening

Skapad av: Henrik Henrikson (2021-09-26 17:27:24) Kontakta föreningen