Föreningens verksamhet 2020 har inte varit likt något annat. Pandemin har ju satt sina spår överallt i samhället. Vår verksamhet avstannade egentligen direkt efter att vi haft vårt årsmöte i början av mars 2020. Vi beslöt att ställa in midsommarfirandet, och senare även höstens familjefest. Den enda mer utåtriktade aktivitet vi haft var gudstjänsten vid Skrelundagården i början av augusti. Med strålade väder kunde vi vara utomhus och genomföra den som vanligt.

Icke desto mindre har våra anläggningar krävt en del insatser. Hembygdsgården måste ses till, och rabatter och gräsmattor får inte gro igen. Även om gräset vid Bjärklundagården numera klipps av en robot, så finns det fler gräsmattor. Även om Bjärklundagården inte kunnat hyras ut, så kräver den tillsyn. I sommar har vi också reparerat en del skador på taken på Bjärklundagården och Fridhem, samt krafsat bort all mossan…  plus en del annat. Vi kan nog påstå att vi lyckats hålla ordning på sakerna.

Den stora utmaningen under året har ändå varit vatten- och avloppsfrågan. Ett föreningsmöte under 2019 beslöt att Bjärklundagården skulle anslutas. Detta innebar en stor ekonomisk risk, hela kalaset skulle gå på bortåt en kvarts miljon. Men då skulle vi dels ha höghastighets fiberanslutning, dels ha det bekymmersfritt med vatten och avlopp. Frågan var om vi kunde få bidrag någonstans ifrån?

Det kunde vi. Vi fick halva kostnaden från Boverket, och 30 % från Skara kommun. Därtill från en del andra bidragsgivare. Vi fick också en del bidrag från olika håll för att verksamheten drabbats. Sammanlagt har hela kalaset kostat oss 33 057 kronor. Då har även Fridhem fått tillgång till fiber och VA. Det hela får ses som ren bingo för hembygdsföreningen.

Hela det stora projektet med VA i Härlunda-Bjärka har dokumenterats av vår styrelseledamot Torsten Andersson, som ju varit en av de mest engagerade i frågan under hela tiden i våra socknar. Dokumentationen finns att se på vår hemsida, www.hembygd.se/harlunda-bjarka.

Hur kommer det då att bli framöver? Därom är svårt att sia, men åtminstone under första halvåret får vi säkert räkna med restriktioner. Det innebär bl a att vårt årsmöte, som ju egentligen skulle ske i början av mars, måste skjutas på framtiden. Årsberättelse och ekonomisk berättelse kommer att läggas ut på hemsidan med det snaraste.

Vid senaste årsmötet 2020 gick det inte att välja en fristående valberedning, varför styrelsen fick i uppdrag att även vara valberedning inför 2021. Efter att ha hört med alla nuvarande ledamöter och ersättare i styrelsen, kan det konstateras att alla är beredda att fortsätta ytterligare ett år. Stefan Beijer, nu ersättare, är beredd att gå in som ordinarie ledamot. Detta innebär att den ”gamla” styrelsen jobbar vidare tills dess att ett riktigt årsmöte kan hållas. När detta skrivs, så är bedömningen att ett sådant möte knappast kan hållas under första halvåret. Så snart det finns möjlighet, kommer styrelsen att kalla till årsmöte.

Vår förhoppning är naturligtvis att saker och ting skall stabilisera sig så fort som möjligt. Tills dess hoppas vi att Du vill fortsätta vara medlem i vår hembygdsförening (och gärna värva några nya…). Har Du några förslag eller frågor, ta gärna kontakt med någon av oss i styrelsen. Vi önskar oss alla ett bättre 2021. Tills dess, håll avstånd och håll ut!

Härlunda-Bjärka Hembygdsförening

Skapad av: Stefan Beijer (2021-03-07 20:27:54) Kontakta föreningen