Kättsta Linnefabrik

Linnefabriken vid Kättsta (det skrivs Kiettestad i officiella handlingar på 1700-talet) anlades av Abraham Hedman,ägare av Kättsta säteri,år 1738.Mösspolitikern och Direktören Abraham Hedman,Kättsta f.9 okt. 1699 i Tillberga,där fadern var kyrkoherde.
Till Kättsta kom Abraham Hedman 1730 genom giftermål med Regina Petronella Hvasser.
Linnefabriken vid Kättsta (det skrivs Kiettestad i officiella handlingar på 1700-talet) anlades av Abraham Hedman,ägare av Kättsta säteri,år 1738. Fabriken anlades vid Solingebäckens västra strand med fyra verkstäder och med tio vävstolar i vardera byggnad. Det var vid den tiden en av Sveriges största linnefabriker med över 100 anställda.
Landshjälpsdeputationen,som hade till uppgift att främja inrikes företagsamhet,var med och hjälpte Abraham Hedman till ekonomiskt stöd för att få igång verksamheten. Manufakturkontoret övertog den övergripande verksamheten 1739,och lämnade stora ekonomiska bidrag till fabrikens utveckling. Hedman hade 1738 uppfunnit en spinnrock med vilken en spinnerska kunde spinna två trådar samtidigt,en med vardera handen,”råck med dubbla rullar”.
På Riksarkivet finns en bok med 451 textilprover från Sverige-Finllands 28 fabriker, där finns också ett tiotal prover från Linnefabriken i Kättsta representerad, bl.a. fyra småmönstrade linneprover i mångskaftad spetskypert i en och två färger.Ett tätrandigt blått och vitt tuskaftat linne är uppsatt i samma grupp som bolstervar. Det finns också tre fina linnelärfter m.m. När hattarna förlorade makten till mössorna,var det början till slutet för Linnefabriken i Kättsta,då dessa inte hade någon politisk vilja att lämna stöd till en industriell utveckling i Sverige.
Fabriken arrederades ut till sonen 1759 och det blev allt svårare att hålla verksamheten igång. 1763 flyttades fabriken till Fröbbenbo rusthåll där den tynar bort och verksamheten upphör 1765

Harakers Hembygdsförening

Skapad av: Harakers Hembygdsförening (2014-06-21 22:51:16) Kontakta föreningen