Publikationer

"Glimtar från Haningebygden"
, vår medlemstidning som utkommer med fyra nummer per år och distribueras till samtliga medlemmar. Lösnummerpris är 35 kr.

Nytt!!

Läs äldre nummer av tidningen.
Se Förteckning över artiklar i pdf
Se Förteckning över artiklar  i Excel.

Se Anvisningar gällande manuskript till Glimtar.

Skriftserien Haningebygden

Se förteckning över samtliga utgåvor i denna serie.

Våra böcker
Vår senaste egna utgivning.

Årets medlemsbok
Hösten 2016 undersökte Arkeologerna vid Statens historiska museer en gårdslämning
från brons- och järnålder i dagens Ribby ängar i Västerhaninge. Gårdarnas välbevarade
lämningar och spännande öden över mer än tusen år gav en viktig pusselbit för att när-
mare kunna beskriva Ribbys och Åbys äldre historia.
Man får en inblick i hur samhället såg ut i Väster- och Österhaninge när havet drog sig
tillbaka och de stora gravfälten kom till.

Boken ingår i medlemsavgiften för 2021.

Kan köpas för 200:-

Image

Hösten 2018 kom den tredje boken i Österhaningeserien  "GÅRDAR I ÖSTERHANINGE, Kyrkbygden 3" ut. Författarna Karin Stavfors och Gunnel Stenqvist, båda genuina Österhaningebor, beskriver här de stora godsen Årsta och Sandemar samt byarna och gårdarna i östra delen av socknen.

Boken ingår i medlemsavgiften för 2018, priset för övriga är 170 kronor.

Image

"SÅ TVÄTTADE VI I HANINGE" är en skrift i serien Haningebygden. Den beskriver en epok i historien då en ansenlig del av Haninges befolkning hade som bi- eller huvudnäring att tvätta åt stockholmarna.

Priset på Tvätteriboken är 150 kr

Tidigare böcker

Priset på Ribbyboken är 150 kr, se paketköp nedan!

Image

Tidigare böcker i serien är "GÅRDARNA I RIBBY" av Sven Klasenius/Sune Nilsson och "GÅRDAR I ÖSTERHANINGE, Kyrkbygden" del 1 och 2, av Karin Aspberg/Sune Nilsson resp. enbart Karin Aspberg. Dessa tre böcker kan du paketköpa för 300 kr.

Äldre utgivningar

Olle Flodbys bok om Skolmuseet
Pris 50 kronor

Image

"Flygboken", "HANINGEGLIMTAR FRÅN LUFTEN OCH MARKEN" är ett samarbete mellan Gillet
och Anita och Bo Stjernström. Foto: Thorsten Nilsson.
Pris 200 kr

Image

"BERGAKUNGEN OCH HANS SLOTT" är utgiven av Anita och Bo Stjernström.
Den handlar om Helge Ax:son Johnsons liv och verksamheter,
Berga slott och Lantbruksskola. Boken är nominerad av länsförbundet
till Sveriges hembygdsbok 2011. Pris 350 kr.

Dessa och andra publikationer finns till försäljning hos Gillet vid föreningens olika öppna evenemang samt via beställningsformuläret nedan. Handlaget i Tungelsta och Västerhaninge hemslöjdsförening i Klockargården säljer också ett urval av våra böcker.

Vissa av ovanstående böcker säljs av Akademibokhandeln i Haninge centrum samt Klackenbergs i Port73.

Västerhaninge hemslöjdsförening (i Klockargården) och Handlaget (i Tungelsta gamla stationshus) säljer också de flesta av våra nyare böcker.

Beställning
Beställningsformulär (porto och emballage tillkommer, inbetalningskort bifogas försändelsen):

Namn

Adress