Dräkt och textil

VERKSAMHETEN STARTADE REDAN I AUGUSTI...
OCH GRUPPEN TRÄFFAS VARANNAN TISDAG, JÄMNA VECKOR, TOM NOVEMBER, KL 13.00 - 16.00 i TINGSHUSET.

TEXTILGRUPPEN har flera funktioner att fylla:

• att samla, ta tillvara och ställa ut gamla kläder, textila arbeten och redskap av olika slag från, i första hand, vårt närområde
  • att samla dokumentation och kunskaper om de hem-bygdsdräkter som hör till våra Haninge-socknar: den gemensamma Haningedräkten, som finns såväl för barn som för kvinnor och män samt Väster- respektive Österhaningedräkterna, som finns för flickor och kvinnor.
  • att anvisa och bidra med material och hjälp för tillverkning av dräkter.
  • att bevara ett kulturellt hantverk och gamla tekniker genom bl.a. tillverkningen av hembygdsdräkterna och andra gammaldagskläder.
  • att träffas kring vårt gemensamma textila intresse och utbyta erfarenheter och kunskaper genom möten och studiebesök.
  • att utgöra en vacker och värdig respresentation i våra dräkter i många sammanhang.

Kontakta Anita  eller Margareta om du vill vara med.

Anita Stjernström [email protected] 08-500 403 68
Margareta Padellaro [email protected] 073-989 0885