Dokumentationsgruppen

Gruppen samlar i ord och bild in uppgifter om folk, bebyggelse och verksamheter i gången tid. Som ett exempel finns tre böcker om kyrkbygden kring Österhaninge kyrka, två böcker om Ribby i Västerhaninge samt en om tvätteriverksamheten i Haninge.
Se publikationer.

Pågående projekt:

Arbete tillsammans med Vendelsögruppen med att komplettera Henry Halls bok "Vendelsö" för nytryck.

Uppdatering av uppgifterna i Torpböckerna för digitalisering. Den sedan länge slutsålda Österhaningetorpboken från 1990 har tagits fram i sin ursprungliga version i ett mindre antal för att underlätta arbetet.

Tungelsta City, ett humoristiskt arbetsnamn för ett arbete med att dokumentera miljöerna närmast järnvägsstationen under 1900-talet.
Detta med tanke på den utveckling som denna del av vår kommun nu genomgår. Vi samarbetar med föreningen "Folk & Trädgård" och Jan Sandh.

Ytterligare informationer hastar att samla in: muntliga redogörelser av äldre personer. Att intervjua människor är intressant men kan vara knepigt och tidsödande. Där behöver vi hjälp, gärna från personer med anknytning till sådana äldre som har något att berätta! Vi tillhandahåller intervjubandspelare.

Inom dokumentations gruppen finns t.v. som undergrupp,"Bildgruppen", som arbetar framför allt med att kvalitetssäkra vårt stora bildarkiv samt att komplettera vårt externa arkiv Kollektivt Kulturarv på Länsmuseets hemsida

Inom dokumentationsgruppen pågår också forskning på Årsta Slott men också på torp och gårdar i trakten.

Är du intresserad av att deltaga i vår trevliga grupp är du varmt välkommen.

Vi träffas sista torsdagen i varje månad januari - maj (ej i år 2022) och augusti - november i Tingshuset kl. 18.30

Kontakta  Sune Nilsson om du vill veta mera!

[email protected]   tfn 0707 - 175660

Haninge Hembygdsgille