Lövlundsskolan

Skolan har varit i Lövlundsskolans Intresseförenings ägo från 1992 tom 30 augusti 2013. Hanebo Hembygdsförening övertog fastigheten 1 sept 2013.

Lövlundsskolan, som ibland också kallats Björklundsskolan, räddades från rivning genom att Lövlundsskolans intresseförening bildades och köpte fastigheten från Bollnäs kommun 1992.

Skolan uppfördes 1899 och har fungerat som småskola fram till 1968.

Skolan renoverades omsorgsfullt efter köpet och den återfick sitt ursprungliga utseende med de invändiga gamla träpanelerna framtagna och målade med samma färgsättning som den ursprungliga. Detta är idag en minimalt sönderrenoverad kulturbyggnad. Det är endast köket som fått delvis modern utrustning men den gamla vedspisen är kvar. Kammaren har kakelugnen kvar, den är eldningsbar. Skolsalen har en stor järnkamin som används flitigt. Likaså finns en kamin i kapprummet, även den fungerar.

Detta är den enda samlingslokal i centrala Kilafors av denna storleksordning. Skolsalen har tillstånd att ta 50 personer. Nedre planet innehåller förutom skolsalen, ett litet kök, kammare, toalett, entré och kapprum.

Övre plan innehåller ett mindre rum, ett välfyllt kart- och planschförråd och ett stort rum på ca 45 kvm, den gamla vinden, som har använts som vävstuga. Där huserar Hembygdsföreningens textilgrupp.

Lokalen hyrs ut till möten, kurser, fester, gymnastik mm.. Skolan är ansluten till internet. Vi har inköpt en bildprojektor för bland annat bild- och filmvisning. Vid uthyrning kan vi erbjuda viss förtäring.

Hembygdsföreningen använder lokalerna för kursverksamhet, filmkvällar och andra vinteraktiviteter. Genom förvärvet av denna lokal kan föreningen bedriva verksamhet året runt.

Väl mött i Lövlundsskolan!

Vill du hyra kontakta Margareta Gustafsson Tel:  073-037 29 29

Hanebo Hembygdsförening