Folkström

Folkströms historia

I slutet av 1640-talet revs en masugn och en hammarsmedja i närheten av Folkström. Masugnen och hammarsmedjan byggdes istället upp i en ström, som benämndes Folkströmmen. Det blev starten för Folkströms Bruk, som ska ha anlagts år 1655. Redan 1685 flyttades dock hammarsmedjan en dryg kilometer norr ut i strömmen och då bildades Folkströms övre bruk. Masugnen förstördes i en vårflod 1770 och byggdes inte upp igen.
Ägarna till Folkström Bruk har skiftat under åren. Under senare delen av 1700-talet var brukspatron Burén ägare till både Grytgöls och Folkströms Bruk. På 1800-talet var det flera generationer Wassrin, som ägde Folkström liksom Skönnarbo Bruk. 1874 tog friherre H J Hamilton från Boo över Folkström. Förutom järnbruket ägde Folkströms Bruk även mycket mark.

Övre Bruket

Vid det övre bruket bedrevs stångjärnsmide i flera hamrar som drevs av vattenhjul i Emmaån. Tackjärn och stor del av träkolen köptes från Närke. Transporter till och från Folkström gick via Hjortkvarn. Verksamheten var omfattande fram till år 1884, när bruket lades ner.

Nedre Bruket

Vid det nedre bruket skedde den vidare bearbetningen av stålet. Här fanns brännstålugnar och spik- och manufaktursmedja. Vidare fanns här även ett lantbruk, en herrgård med två flyglar, brukshandel, skola, kyrka, såg samt en kvarn med anor från 1600-talet.
När bruket lades ner revs så gott som alla bruksbyggnader. 1893 såldes Folkströms bruk till staten och en kronopark bildades. En del bostadshus monterades ned och flyttades till andra orter i början av 1900-talet.

Folkströms kapell

Folkströms kapell uppfördes ursprungligen som skola för Folkström år 1844. Befolkningen i Folkström hade långt till sin församlingskyrka i Hällestad och vägarna var undermåliga. 1869 blev det tillåtet att utdela nattvard i Folkströms skolhus. Församlingen har under alla år haft rätt att disponera kapellet och marken. På 1980-talet köpte Hällestads församling kapellet. I närheten av kapellet finns en begravningsplats, där främst barn begravdes under senare delen av 1800-talet.

Hällestads Hembygdsförening

Skapad av: (2012-03-28 00:32:31) Kontakta föreningen
Ändrad av: Hällestads Hembygdsförening (2022-05-25 17:59:13) Kontakta föreningen