Om Hällestad socken

Hällestad är en medeltida sockenbildning och omnämns 1316 som Herlastadh. Socknen hör naturgeografiskt till det område som betecknas Norra skogsbygden med Östergötlands bergslag.

Området blev koloniserat under medeltiden. Det är rikt på mineraler och bruksbygderna dominerar alltjämt landskapet. Socknen domineras av skogsbygd, men runt kyrkan och i socknens mellersta delar öppnar sig en bördig slättbygd med tätare bebyggelse.

Socknen är arealmässigt en av länets större socknar. I socknen har häradets tingsplats varit belägen. Brukshantering och i senare tid industrietablering har tillsammans med jordbruk och skogsbruk utgjort de huvudsakliga näringarna.

Socknens största och äldsta bruksegendom är Sonstorps bruk, som anlades som kronobruk 1546. Bland de övriga bruken bör framför allt Borggårds bruk och Grytgöls bruk nämnas. Längst upp i socknens norra del ligger Folkströms kapell, som sedan mitten av 1800-talet fungerar som gudstjänstlokal. Järnvägen mellan Finspång och Örebro passerade socknen och hade ursprungligen sex stationer inom socken, däribland en sydväst om kyrkan i Hällestad.

Länken nedan är till en förteckning över tätorter, Gårdar, Torp, Sjöar, Vattendrag, etc. i Hällestad socken

Platser i Hällestad

Hällestads Hembygdsförening

Skapad av: (2012-03-26 18:40:13) Kontakta föreningen