Om oss

”Hällestads hembygdsförening bildades 22 juli 1923, en av initiativtagarna var Gustav Olsson-Rämminge. Föreningen, vars upptagningsområde bl.a. omfattar Sonstorp, Sonstorps bruk, Ljusfallshammar, Borggård, Prästköp och Grytgöl.

Föreningens verksamhet består till stor del av underhåll av byggnader och guidning av hembygdsgården och de samlingar som finns. Det finns material av intresse för släktforskare. I arkivet förvaras bl.a. fotografier, ljudband samt klippsamlingar.

Samlingarna, omfattar ca 2000 föremål, består i huvudsak av bruksföremål från bygden.
En del av dessa har anknytning till de många bruken i området.

Tillsammans med kyrkan arrangeras varje år på hembygdsgården nationaldagsfirande.
Vid nationaldagsfirandet finns även andra föreningar i bygden med som medarrangörer.
Varje år, 2:a lördagen i augusti, arrangeras också Hell’ste Marken vid hembygdsgården. Hembygdsföreningen har också tillsammans med Gruvspelsgruppen, NBV och Holmen Skog under ett antal år uppfört historisk friluftsteater främst vid Gruvstugan i Hällestad.”